Abstract
Recently, the increase of loading amount on cargo ships due to the automation of loading process results in much complex ship operation. For this reason, NMEA-0183 based on RS-422,485 and NMEA-2000 based on CAN communication methods have been usually used as a standardized method in the marin electric interfacing equipments. In this paper, a general NMEA-0183 protocol was designed to support 7-channel NMEA-0183 serial communication data, which can receive 3-channel 16 bits ADC and 2-channel pulse using SPI(Serial Peripheral Interface). In particular, this method was designed for ship communication requires 7 important factors. Also in this study, using the minimization of the proposed method and realizing the monitoring system based on PC, the effectiveness of multichannel indicator system was proposed.
최근 선박 및 물류 자동화는 물류 증대와 함께 선박의 운용을 더욱 복잡하게 만들고 있으며, 선박내부의 통신 장비 및 통신 시스템의 구성 또한 매우 복잡하게 구성되어 있다. 때문에 지금 현재의 통신장비의 내부 통신 프로토콜은 일반적인 RS-422,485 기반의 NMEA-0183과 CAN 통신 기반의 NMEA-2000 기반으로 해상전자장비의 인터페이스 표준으로 법제화 되어있다. 본 논문에서는 가장 일반적인 NMEA-0183 프로토콜을 7-체널의 NMEA-0183 시리얼 통신 데이터를 지원하도록 설계하였으며, 그 외에 SPI(Serial Peripheral Interface) 방식의 3-체널 16비트 ADC(Analog Digital Converter)와 SPI 방식의 2-체널 펄스(pulse) 입력을 받을 수 있도록 설계하였다. 특히, 선박용 통신장비의 중요한 7가지로 한정하여 설계하였다. 본 연구의 소형화를 통하여 이동이 가능하도록 하여 그 편리성을 제공하고, 소형 PC 기반의 중앙 모니터링 시스템을 구현하여 다체널 인디케이트(indicator) 시스템의 효율성을 제시하고자 한다.