Abstract
Due to emergence of large discount mart and on-line shopping, and the resulting shrinkage of market share, traditional market that is typically having operational disadvantages is facing a predicament. However, considering the total sales volume and the consumer traffic, it is true that traditional market still plays an important role. In this context, traditional market should be vitalized through an improved management system as well as restructuring, and seek a balanced growth in the distribution industry. In order to provide competitiveness to the local traditional market of Jeung-Pyung Province and to vitalize the local economy, an analysis was preformed for the local market environment, and the vitalization plans, which can be referenced in determining the local economic policies, are suggested in this paper.
대형할인마트와 인터넷 쇼핑몰 등의 등장으로 지역 유통시장이 축소 위축되고 있는 상황에서 경영 여건이 어려운 재래시장은 심각한 어려움에 처해있는 실정이다. 그러나 재래시장은 유통부문의 거래물량이나 소비자의 이용빈도 측면에서 볼 때 아직도 중요한 위치를 점하고 있는 것이 사실이다. 이러한 배경 하에 재래시장의 시설 및 경영현대화와 시장정비를 촉진하여 지역상권을 활성화하고 유통산업의 균형 있는 성장을 도모해야 한다. 따라서 본 연구에서는 증평군 장뜰시장이 경쟁력을 갖고 지역경제를 활성화 할 수 있도록 사업환경을 분석하여 활성화 방안을 제시하고, 정책적 판단에 활용할 수 있는 방안을 제시하고자 한다.