Abstract
A series of field and laboratory permeability tests were performed to investigate the pore-clogging phenomenon of porous concrete used for pavement materials of a road. The field permeability tests were conducted for 37 study points in Jeju city, using the porous concretes with 13mm of maximum coarse aggregate ($G_{max}$). The results show that the service life of porous concrete is about 22 months when the permeability of the porous concrete is designed for 0.01 cm/sec. Some specimens were made with the purpose of recreating pore-clogging phenomenon. Tests were done for injected concentration of pore-clogging materials or size of maximum coarse aggregates ($G_{max}$). The test results demonstrated that relatively long in service life experienced with small amount of injected concentration of pore-clogging materials, whereas relatively short in service life experienced with a reduction in size of maximum coarse aggregates ($G_{max}$). In conclusion, the service life of porous concrete is in proportion to the concentration of pore-clogging material but it is in inverse proportion to the size of maximum coarse aggregate ($G_{max}$). Thus, the persisting period of porous concrete can be determined with respect to concentration of pore-clogging materials or size of maximum coarse aggregates ($G_{max}$).
본 연구에서는 도로포장재로서 사용되는 투수콘크리트의 공극막힘현상(pore-clogging)을 실험적으로 규명하기 위하여 일련의 현장투수시험과 실내투수시험을 실시하였다. 굵은 골재 최대치수($G_{max}$)가 13mm인 투수콘크리트로 시공된 제주지역의 37지점을 대상으로 현장투수시험을 실시한 결과 투수콘크리트 포장재의 투수계수 수명한계를 0.01cm/sec로 설정할 경우 투수콘크리트 포장재의 수명한계는 약 22개월로 확인되었다. 한편, 투수콘크리트의 공극막힘현상을 재현하기 위하여 투수콘크리트 공시체를 제작하였으며, 공극막힘재 투입농도가 공시체의 굵은 골재 최대치수($G_{max}$)에 따른 실내투수시험을 실시하였다. 실험결과 막힘재의 투입농도에 커질수록 투수콘크리트의 수명한계는 급격하게 감소하며, 투수콘크리트의 굵은 골재 최대치수($G_{max}$)가 커질수록 투수콘크리트의 수명한계는 증가하는 것으로 나타났다. 따라서 투수계수 수명한계에 이르는 시간은 공극 막힘재의 농도와 반비례 관계가 있으며, 굴은 골재 최대치수($G_{max}$)와 비례 관계가 있다. 그리고 일반적인 조건에서 투수콘크리트의 내구연한은 공극막힘재의 농도와 굵은 골재 최대치수($G_{max}$)에 따라 간접적으로 예측이 가능함을 알 수 있다.