Abstract
Truck weight data are essential for road infrastructure design, maintenance and management. WIM (Weigh-In-Motion) system provides highway planners, researchers and officials with statistical data. Recently high speed WIM data also uses to support a vehicle weight regulation and enforcement activities. This paper aims at developing axle load estimating models with high speed WIM data collected from national highway. We also suggest a method to estimate axle load using simple regression model for WIM system. The model proposed by this paper, resulted in better axle load estimation in all class of vehicle than conventional model. The developed axle load estimating model will used for on-going or re-calibration procedures to ensure an adequate level of WIM system performance. This model can also be used for missing axle load data imputation in the future.
축중계를 통한 화물차량의 축하중 자료는 도로의 설계, 유지관리, 시설물 보호 등의 위해서 필수적인 자료이다. 이와 같은 용도로 고속축중계의 자료는 도로계획, 연구자, 공무들은 고속축중계 자료를 활용한다. 또한 최근에는 중차량에 대한 단속에도 고속축중계의 자료를 활용하고 있다. 따라서 본 연구에서는 일반국도에서 수집된 고속축중계 자료를 활용하여 축하중을 추정하는 모형을 개발하였다. 추정된 축하중 추정 모형은 기존의 평균값을 이용한 방법과의 비교를 통하여 개발된 모형에 대한 비교 평가하였다. 축중량 추정에 있어 기존의 평균값을 적용하는 것보다 회귀모형을 적용하는 것이 모든 차종에 걸쳐서 작은 오차를 보이는 것으로 분석되었다. 향후 이러한 모형은 현장에서 운영되는 고속축중계의 결측자료 보정, 재보정 여부에 대한 평가 등의 목적으로 활용될 수 있을 것이다.