Abstract
Ultra High Performance Concrete (UHPC), which is characterized by its high strength and advanced ductile behavior that is much superior to those of convention concrete, is a useful material to make thinner and longer bridges. The precast segmental construction method utilizing UHPC has been mainly studied because cast-in-place UHPC is very difficult and complicate to be achieved. As a part of those research, the structural performance evaluation of different types of joint connection method for hybrid cable-stayed bridge utilizing UHPC by using nonlinear analyses is performed in this study. The bond stress at joint is obtained by section force analyses for a 600 m cable-stayed bridge deck, and compared with the required bond stress at joint. Analysis results show that the U Type connection and straight type connection resist the highest ultimate load and bond strength, respectively. In addition, all considered joint connection systems satisfy the bond performances at joint required in the final stage of cable-stayed bridge utilizing UHPC.
높은 강도와 우수한 연성을 가지는 초고성능 콘크리트(Ultra High Performance Concrete, UHPC)는 교량 부재의 두께 및 자중을 감소시키는데 적합하여, 교량의 장대화, 장경간화에 유리한 재료로 각광 받고 있다. 그러나 초고성능 콘크리트는 타설 과정이 복잡하고 어렵기 때문에 현장 타설을 통한 적용이 어려운 재료이다. 따라서 이에 대한 대안으로 프리캐스트 공법을 활용하는 방안이 중점적으로 연구되고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 연구의 일환으로 초고성능 콘크리트의 재료 특성을 고려하여 하이브리드 사장교 바닥판 접합부의 철근 이음방법에 따른 구조적 성능을 평가하였다. 바닥판의 접합부에 적용할 수 있는 철근 이음을 형상에 따라 RC 부재에 적용하고, 이에 대한 비선형 해석을 통해 구조적 성능을 예측하였다. 또한 600 m급 사장교를 선정하여 단면력 해석을 통해 접합부에서 발생하는 부착 응력의 크기를 파악하고, 이를 접합부 형상에 따른 부착 강도의 크기와 비교하여 구조적 성능을 평가하였다. 해석 결과, 접합부 철근의 형상에 따라 U형 루프 타입이 가장 큰 하중을 견딜 수 있고, 직선형 타입이 가장 큰 부착 강도를 발현하는 것으로 예측되었다. 또한, 세 가지 형상의 접합부 철근 모두 초고성능 콘크리트의 사장교의 완성계에서 요구되는 부착 성능을 만족시켰다.