Abstract
The provision of traffic information plays an important role in increasing social benefit not only by saving travel time for individuals but also by improving the efficiency of road operation. VMS(Variable Message Sign) helps on-wheel drivers easily understand the road situation, and also provides real-time traffic information to people on the streets. However, it has not been sufficiently studied on how traffic information based on VMS influences on the drivers' selection of route. This study investigated how drivers use VMS traffic information and how they are satisfied with it. Then, the model of drivers' route selection was specified with the types of traffic information and the expected travel time to examine the influence on the selection of drivers' route. The model was estimated and analyzed in three types according to the condition of detour roads, and the rate of route change and the degree of sensitivity was calculated from the estimation. The results of analysis are as follows. the $1^{st}$ type model showed the 10% of route change for the travel time saving of 5minutes, and the 81.6% of route change for the travel time saving of 20minutes. The $2^{nd}$ type led to the range of route change from 14.2% to 92.7% over the 5 through 20 minutes of travel time saving. The $3^{rd}$ model resulted in the 99.1% of route change. The sensitivity of route change showed the highest for the travel time saving of 11 minutes with the $1^{st}$ type model, 9 minutes with the $2^{nd}$ type model, and 5 minutes with the $3^{rd}$ type model respectively.
교통정보 제공은 개인의 통행시간 절약뿐만 아니라, 도로 운영의 효율성을 향상하여 사회적 편익을 증진시키는데 중요한 역할을 한다. 그 중에서 VMS(도로전광판 Variable Message Sign: 이하 VMS)는 운전자가 주행 중에 쉽게 이해할 수 있게 함은 물론 불특정 다수에게 실시간으로 정보를 제공하는 수단으로 이용되고 있다. 그렇지만 VMS로부터 제공되는 정보가 운전자의 경로 선택에 있어서 어느 정도의 영향을 미치는지를 명확히 밝히고 있는 연구는 부족한 상태이다. 본 연구에서는 운전자들의 VMS 교통정보 이용 형태 및 이용 만족도 등에 대해 살펴보고, VMS 정보에서 통행시간이 수치적으로 표현되었을 때, 경로선택에 영향을 미치는지에 대한 경로전환 예측모형을 구축하였다. 경로전환예측 모형은 우회도로의 상태에 따라 조건I, 조건II, 조건III으로 구분하여 확률을 추정하였다. 또한 VMS 교통정보 제공으로 인해 발생하는 운전자의 통행단축시간에 따른 전환율과 그에 따른 민감도를 도출하였다. 본 연구의 결과로, 조건I의 경우 단축시간 5분에서 10.0%의 전환율을 보이지만 단축시간이 20분일 때 81.6%까지 늘어났다. 조건II에서는 단축시간이 증가함에 따라 14.2%에서 92.7%까지, 조건III은 최대 99.1%의 전환율의 결과를 나타냈다. 각 조건별 통행단축시간에 따른 전환확률 민감도 분석에서는 조건I일때 약 11분, 조건II는 약 9분, 조건III은 약 5분의 통행단축시간에서 민감도가 가장 높게 나타났다.