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Effectiveness of Hotel Convention Employee's Perceived Organizational Support on Empowerment and Organizational Commitment

호텔컨벤션 직원의 조직후원인식이 임파워먼트 및 조직몰입에 미치는 영향

  • 김건 (그랜드 앰버서더 호텔)
  • Received : 2011.09.09
  • Accepted : 2011.10.17
  • Published : 2011.11.28

Abstract

This study investigates effect of perceived organizational support which recognized by hotel convention employee on empowerment and organizational commitment from a social exchange relationship point of view. The major findings of this study were follows. First, the result of verification, effect of perceived organizational support which recognized by hotel convention employee, the hypothesis 1-1 and the hypothesis 1-2, operational support, the operational support had no significant effect on meaning, competence factor and effective factor. on the other hand the result of verification the hypothesis 1-3 and the hypothesis 1-4, the emotional support was found to have significantly positive effect on meaning, competence factor and effective factor. furthermore, by analysing the hypothesis 2, which states that the impact of empowerment on organizational commitment, the meaning, competence factor and effective factor as subset of empowerment had significantly positive effect on organizational commitment. finally by analysing the hypothesis 3, the operational support was found to have positive effect on organizational commitment, but emotional support had no significant effect on organizational commitment.

본 연구는 사회적 교환 관계의 관점에서 호텔컨벤션 직원이 인지하는 조직후원인식이 임파워먼트 및 조직몰입에 미치는 영향에 대해 실증적으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 호텔컨벤션 직원이 인식하는 조직후원인식이 임파워먼트에 미치는 영향에서 가설1-1과 가설1-2를 검증한 결과, 수단적 후원은 의미감 및 역량에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고, 수단적 후원은 영향력에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 한편 가설1-3과 가설1-4를 검증한 결과, 정서적 후원은 의미감 및 역량 요인과 영향력 요인 모두에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 임파워먼트가 조직몰입에 미치는 영향에서 가설2를 검증한 결과, 임파워먼트의 하위개념인 의미감 및 역량 요인과 영향력 요인이 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 마지막으로 가설3을 검증한 결과, 수단적 후원은 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 정서적 후원은 조직몰입에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

Keywords

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