DOI QR코드

DOI QR Code

Major Studios' Risk Sharing Mechanism in the US TV Drama Industry

미국 TV드라마 산업에서 메이저 스튜디오의 리스크 분산 메커니즘

  • 임정수 (서울여자대학교 언론영상학부)
  • Received : 2011.07.21
  • Accepted : 2011.10.18
  • Published : 2011.11.28

Abstract

This study explored the risk sharing mechanism in the US TV drama industry. The hollywood system of TV production and distribution can be understood to be the result of the efforts to reduce the uncertainty and the risk of investment. Since the 1990s, the vertical integration of major studios and networks has been one of the core strategies for risk sharing. In the strategy, the most important role of networks is to schedule new series that the affiliated studios produce. Networks also provide the new series their brand value. On the other hand, the most important role of studios in the vertical integrated environment is to provide the affiliated networks the infrastructures for production and distribution, financial management, and product management. In addition, networks keep the right on the series in the secondary markets, and attempt to increase the aggressive investment on new series on the base of the rights. However, such a risky investment can be the potential burden and risk for the networks in the future. This paper shows the importance of the reasonable risk sharing in the television drama industry to the Korean TV drama industry that has experienced the conflict between networks and independent production companies.

이 연구는 미국 드라마 산업에서 제작 영역과 방송 네트워크 간의 리스크 분산 메커니즘을 설명하고자 한다. 할리우드의 드라마 생산과 유통의 구조는 산업의 각 영역들이 불확실성을 줄이고 투자 리스크를 분산시키기 위해 노력한 결과물이라고 할 수 있다. 1990년대 이래, 미국 드라마 생산과 유통의 리스크 분산전략의 중심에는 스튜디오와 네트워크의 수직결합이 있었다. 수직결합을 통한 리스크 분산에서 네트워크의 가장 중요한 역할은 스튜디오가 제작한 드라마를 편성하는 것이었고, 그들이 편성한 텔레비전 드라마에 네트워크 브랜드 가치를 제공하는 것이었다. 한편, 스튜디오의 가장 중요한 역할은 제작 인프라, 인력 및 재정적 관리 능력, 유통 및 배급 능력, 상품 관리 능력 등을 들 수 있다. 스튜디오와의 수직결합을 통해서 네트워크는 드라마의 2차 시장 및 부가 시장에 대한 권리도 확보하게 되면서 프로그램 제작비 투입 규모를 늘릴 수 있었다. 그러나, 네트워크의 제작비 증가는 네트워크에 재정적 부담으로 작용할 수 있다. 이 논의는 제작사와 방송사의 리스크 분산 문제로 갈등을 빚고 있는 우리나라 드라마 산업에 리스크 분산의 메커니즘과 합리적 리스크 분산의 중요성을 시사한다.

Keywords

References

  1. 임정수, 영상미디어산업의 이해(개정판), 한울, 2006.
  2. B. M. Owen and S. S. Wildman, Video Economics, Harvard University Press, 1992.
  3. D. Wildman and S. Siwek "The economics of trade in recorded media products in a multilingual world," Washington DC: American Enterprise Institute for Public Policy Research, 1988.
  4. 박소라, "지상파방송 프로그램 유통전략의 특성에 관한 연구", 방송과 커뮤니케이션, 제8권, 제2호, pp.6-35, 2007.
  5. 임정수, 미디어콘텐츠 생산 및 유통구조와 호혜적 미디어 생태계, 방송콘텐츠 유통포럼, 2011.
  6. R. Pearson, Reading lost, I.B.Tauris, 2009.
  7. 송낙원, 포스트할리우드, 커뮤니케이션북스, 2007.
  8. 한국영화진흥공사, 미국영화산업백서, 2001.
  9. R. D. Valle, The one-hour drama series. Silman-James Press, 2008.
  10. 임정수, 미드: 할리우드 텔레비전 드라마 생산이야기, 한울, 2010.
  11. 박남기, "정책, 방송환경의 변화와 외주제작", 해외방송정보, pp.17-22, 2004.
  12. http://abc.go.com
  13. http://www.nbc.com
  14. http://www.cbs.com
  15. http://www.fox.com
  16. 장병희, "신디케이션 시장 및 적자제작 시스템", pp.23-27, 해외방송정보, 2004.
  17. 이문행, "국내 방송 콘텐츠 유통 시장의 구조적 특성", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제9호, pp.146-154, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.9.146
  18. 이문행, "국내 방송 드라마의 유통 구조 및 창구의 특성", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제10호, pp.104-113, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.10.104
  19. 박창식, "드라마 제작사의 드라마제작, 유통 현황과 과제", 드라마 산업 현황과 과제 세미나, 2008.