Abstract
Though any method in various software development methodology is selected and used in performing IT project, there are quite a few problems in applying it to the project environment, thus customizing effort as a reasonable method is continuously demanded. Therefore, the study attempted to track a basic frame formation process of quality management model applying the software development methodology based on SDLC that is widely used. The study analyzes and modelized an empirical cases of a financial company that is relatively highly rated by expert groups through a variety of trial and error and continued supplementation for it for a long time. And in addition to it, it analyzes cases of public institute project, derives problems, and also proposes a guideline related to creating artifact.
IT프로젝트를 수행함에 있어 다양한 소프트웨어 개발방법론 중에서 어떤 방법론을 선택하여 수행하더라도 이를 프로젝트 환경에 적용하는 데는 많은 문제점을 안고 있어 적정한 방법론으로 커스터마이징하는 노력은 계속 요구되어진다. 따라서 본 연구는 그 중에서도 일반적으로 많이 사용되고 있는 SDLC 기반의 소프트웨어개발방법론을 적용하는 품질관리 모형의기본 프레임 형성 과정을 추적하였다. 이를 위해 오랜 기간 다양한 시행착오와 지속적인 보완을 거쳐 품질관리 체계가 비교적 우월한 것으로 관련 전문가 집단으로부터 평가받고 있는 금융회사의 실증적 추진경험 사례를 분석하여 모델화시키고, 이 모델에 공공기관 프로젝트 추진사례들을 비교분석하여 문제점 도출과 함께 산출물 작성관련 가이드라인을 제시하였다.