Visitors' Evaluation of Trail in the Hanbat Arboretum: a case Importance-Satisfaction Analysis

한밭수목원 산책로에 대한 이용객 평가: 중요도-만족도 분석(ISA)을 중심으로

  • Kim, Jong-Sun (Department of Environment and Forest Resources, Chungnam National University) ;
  • Oh, Do-Kyo (Department of Environment and Forest Resources, Chungnam National University) ;
  • Kim, Se-Bin (Department of Environment and Forest Resources, Chungnam National University)
  • 김종선 (충남대학교 산림환경자원학과) ;
  • 오도교 (충남대학교 산림환경자원학과) ;
  • 김세빈 (충남대학교 산림환경자원학과)
  • Received : 2010.03.30
  • Accepted : 2010.05.25
  • Published : 2010.06.30

Abstract

A study surveyed to visitors' expectation and satisfaction about trail in the Hanbat Arboretum by using Importance-Satisfaction Analysis (ISA). As the results of the research, the mean of importance was 3.85 and the mean of satisfaction was 3.67 in West Garden. Also the mean of importance was 3.99 and the mean of satisfaction was 3.78 in East Garden. Also appeared the evaluation factors of questionnaire the mostly importance that were higher than satisfaction. West Garden appeared necessary for items of safety features, drain facilities and board for risk area. Also East Garden appeared necessary for items of easy move for the wheelchair and carriage and safety features of trail. The research result are expected to provide clear path towards more effective adminstration and management tactics. Also expects with the research result that will be the possibility of raising the qualitative satisfaction of the visitor.

본 연구는 중요도-만족도 분석(Importance-Satisfaction Analysis)을 적용하여 한밭수목원 내 산책로에 대한 이용객의 기대정도와 만족정도를 조사하였다. 분석결과 서원은 평균점으로 볼 때 중요도가 3.85, 만족도가 3.67로 나타났으며 동원은 중요도가 3.99, 만족도가 3.78로 나타났다. 전반적으로 이용하기 전보다 이용 후 만족도가 낮은 것으로 평가되었다. 평가항목들의 대부분이 중요도가 만족도보다 높은 것으로 나타났다. 서원은 산책로의 안전시설, 산책로의 배수시설, 위험지 등에 대한 안내판 항목에서 집중적인 관리가 필요한 것으로 나타났다. 또한 동원은 산책로를 이용하여 휠체어나 유모차 등 이동의 용이성과 산책로의 안전시설 항목에서 집중적인 관리가 필요한 것으로 나타났다. 본 연구 결과가 앞으로 효율적인 관리 및 운영방안을 제시하고 이용객의 질적 만족도를 높일 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

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