DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Environmental Education Program Focused the Communication on the Exhibits at the Ecological Museum with Gifted Students

생태 박물관 전시물과의 커뮤니케이션을 강조한 환경교육 프로그램이 영재학생들에게 미치는 효과

  • 이용섭 (부산교육대학교 과학교육과) ;
  • 김순식 (울산과학고등학교)
  • Received : 2010.08.31
  • Accepted : 2010.10.11
  • Published : 2010.10.31

Abstract

In this study, we developed the environmental education program focused on the communication with the exhibits at the ecological museum applicable to the environmental education for gifted students. For this study, we chose 60 gifted students attending U Institute of Education for the gifted, and classified these students into two groups, then applied newly developed program to the 30 experimental group students, and applied general environmental education program to the 30 comparative group students. Below are the study results: First, the environmental education program focused on the communication with the exhibits at the ecological museum was much effective in increasing environmental sensitivity of gifted students as compared to the general environmental education program. Second, the environmental education program focused on the communication with the exhibits at the ecological museum was much more effective in increasing the willingness to environmental act for gifted students as compared to the general environmental education program Third, the satisfaction of the gifted students about the environmental education program focused on the communication with the exhibits at the ecological museum was higher than the general environmental education program.

Keywords

References

  1. 권나라, 2007, 학교 교육과 연계한 찾아가는 박물관, 석사학위논문, 세종대학교.
  2. 김경순, 2001, 충북지역 중·고등학생들의 환경에 대한 감수성 및 태도와 환경 친화적 행동의 관련성, 석사학위논문, 충북대학교.
  3. 김근숙, 2009, 에코뮤지엄을 통한 지역박물관 활성화 방안, 석사학위논문, 국민대학교.
  4. 김용근, 2008, 기후변화 대응을 위한 학교환경교육 프로그램 개발에 대한 연구, 기후변화대응관련 대학(원)생 논문공모, 에너지 관리공단, 91.
  5. 박은영, 2007, 영재들의 지식공유와 상호작용 촉진을 위한 구성주의적 E-Mentoring 시스템의 조건분석 및 설계. 중등교육연구, 55(2), 81-111.
  6. 서혜애, 손연아, 김경진, 2003, 영재교육기관 교수-학습 실태 분석, 한국교육개발원 수탁연구 CR2003-26.
  7. 송기혜, 2009, 전시커뮤니케이션 효과 증진을 위한 최적화 연출에 관한 연구, 석사학위논문, 홍익대학교.
  8. 오윤정, 2005, 자연사박물관의 전시 내용과 중학교 ‘환경’ 교과의 연계성 조사, 석사학위논문, 이화여자대학교.
  9. 윤해영, 2010, 자연과학계 박물관 전시 커뮤니케이션에 관한 연구, 석사학위논문, 중앙대학교.
  10. 최지은, 2004, 자연사박물관 관람객의 관람유형과 관람 만족도의 관계, 한국생물교육학회지, 25(5), 869-885.
  11. 황아영, 2010, 박물관 방문 동기와 만족도의 상관관계에 관한 연구, 석사학위논문, 국민대학교.
  12. Ham, S. H., Sewing, D. R., 1987, Barriers to environmental education, Journal of Environmental Education, 19(2), 17-24. https://doi.org/10.1080/00958964.1988.9942751
  13. Schramm, W., 1954, How communication works, In W. Schramm (Ed.), The process and effects of mass communication. Urbana, IL: University of Illinois Press, 586.
  14. Hooper-Greenhill, 1994, Education, communication and interpretation, Routledge, London, 346.
  15. 장생포 고래박물관 홈페이지 http://whalemuseum.go.kr/.