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Adaptively Flexible Service Discovery and Advertisement for SSDP of UPnP in Wireless Ad-hoc Network

무선 애드 혹 환경에서의 UPnP의 SSDP 기능 향상을 위한 서비스 발견 및 광고 기법

  • 정소라 (성균관대학교 전기전자컴퓨터공학과) ;
  • 윤희용 (성균관대학교 정보통신공학부)
  • Received : 2010.04.09
  • Accepted : 2010.06.14
  • Published : 2010.10.31

Abstract

UPnP(Universal Plug and Play) is a middleware of DLNA (Digital Living Network Alliance) services a home network. UPnP supports the connections between each other devices in networks and also provides service discovery and advertisement with SSDP(Simple Service Discovery Protocol), which is generally designed for wired networks. SSDP operates on multicasting discovery request and advertisement and unicasting a reply in networks. It is a challenge issue for service discovery protocol such as SSDP to provide a stable and effective service in wireless ad-hoc networks. Wired based service discovery protocol does not consider the dynamics of wireless ad-hoc network. In that case, the nodes are freely in or out. Therefore, this paper proposes a flexible SSDP(fSSDP) which is a peer-to-peer(P2P) discovery protocol adopted for wireless ad-hoc Networks. It is implemented on the extension of SSDP. fSSDP supports a functionality that the broadcast area of service discovery dynamically changes with the periodically updated area of advertisement. It is good for reducing messaging overhead caused from the broadcast flooding of service discovery in wireless ad-hoc network.

UPnP(Universal Plug And Play)는 홈 네트워크 기술인 DLNA(Digital Living Network Alliance)에서 네트워크에 연결된 기기가 서로를 인식 가능하도록 하는 미들웨어(middleware)이다. UPnP는 SSDP(Simple Service Discovery Protocol)를 기반으로 동일한 네트워크에 연결된 기기가 제공하는 서비스 발견(Service Discovery) 및 광고(Advertisement) 기능을 제공한다. SSDP는 네트워크상에 서비스 검색 요청 메시지를 멀티캐스트 기반으로 전달하고, 탐색 요청에 대한 응답 메시지를 서비스 검색 요청 기기에게 유니캐스트한다. 일반적으로 기존 서비스 발견 프로토콜은 유선 네트워크를 기반으로 설계되었기 때문에 동적으로 상태가 변화하는 노드에 따라 예측 불가능한 무선 애드 혹 환경에서는 최적화되어 있지 못하다. 이에 따라 무선 애드 혹 환경에 적합한 서비스 발견 프로토콜 제안이 지속적으로 이루어지고 있다. SSDP도 기본적으로 유선 환경을 기반으로 하며, 네트워크에 연결된 모든 노드에게 메시지가 전송되는 멀티캐스트 방식에 따라 발생하는 플러딩(flooding)에 의한 메시지 오버헤드를 가진다. 본 논문은 해당 문제점을 개선하기 위해 무선 애드 혹 환경에 적합한 P2P 기반의 flexible SSDP(fSSDP)를 제안한다. fSSDP는 멀티캐스트 대신에 브로드캐스트 기반으로 동작한다. 광고 메시지의 브로드캐스트 영역은 서비스 발견 요청의 뎁스와 비교를 통해 업데이트되고, 광고 통지 주기에 따라 광고 전송 영역이 변경된다. 이에 따라 서비스 발견 요청 메시지의 전송 범위는 동적으로 축소가 된다. 무선 애드 혹 네트워크 상에서 fSSDP는 서비스 발견 요청에 따라 발생하는 메시지 플러딩(flooding)을 감소시킴으로써, 전체적인 메시지 오버헤드를 개선하는 효과가 있다.

Keywords

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