The Development and Analysis of the Effect of Educational Programs for Fathers in Multi-Cultural Families

다문화가족 아버지교육 프로그램 개발과 효과분석

  • 강기정 (백석대학교 기독교복지학과) ;
  • 이윤정 (호서대학교 노인복지학)
  • Received : 2010.05.11
  • Accepted : 2010.08.20
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Increased multi-cultural families over the recent decade have led to more studies on the current situations and problems they face. Fathers in multi-cultural families are supporters who can help their migrant wives adapt their new surroundings; however, it is difficult to find studies on them as their roles as fathers in multi-cultural families have been overlooked. This study develops educational programs for fathers in multi-cultural families and analyzes the effect of the educational programs. The educational program development for fathers in multi-cultural families was based on consideration of related articles, studies, and reports. The effect analysis for the educational program for fathers in multi-cultural families was performed through the investigation of 'self-esteem' and 'parent self-confidence' about educated fathers in multi-cultural families. The educational program for fathers in multi-cultural families was composed of 5 themes which can improve their self-esteem, understand the father's role and function, learn the skills of playing and conversation with their children and express the father's thoughts for his own family using positive methods. We educated 12 fathers in multi-cultural families through the development of the program over 5 weeks to verify the effect of educational programs for fathers in multi-cultural families. The results showed the following : The level of father's self-esteem in multi-cultural family increased 124% and the level of parent self-confidence increased 141%. In conclusion, the educational effect for fathers in multi-cultural family exists and their desire for a successful multi-cultural family increased through the educational programs.

Keywords

References

  1. 강기정(2009). 다문화가족 모(母)의 부모역량강화를 위한 부모코칭 경험 연구. 한국가족복지학회지, 14(3), 111-125.
  2. 교육과학기술부(2008). 다문화가정 자녀 현황 및 지원 방안.
  3. 김국현 . 추병완(2008). 초등학교 도덕과 반편견 교육과정 개발. 교육과정평가연구. 11(1), 1-28.
  4. 김순옥 . 이민아(2006). 영아기 아버지 역할을 위한 교육프로그램 개발. 생활과학, 9, 15-27.
  5. 김영옥(2002). 유아 다문화 교육 프로그램 모델 개발 연구. 영유아교육연구, 16(2), 5-38.
  6. 김유경(2009). 다문화가족의 실태와 정책방안. 보건복지포럼, 151, 29-52.
  7. 김이선 . 황정미 . 이진영(2007). 다민족 . 다문화사회로의 이행을 위한 정책 패러다임 구축(I)-한국 사회의 수용현실과 정책과제. 한국여성정책연구원 경제 . 인문사회연구원 2007년도 협동 연구사업 연구과제 보고서.
  8. 법무부(2009). 결혼이민자 현황.
  9. 보건복지가족부(2008). 아동 . 청소년백서.
  10. 보건복지가족부(2009). 다문화가족 생애주기별 맞춤형 지원강화대책.
  11. 보건복지부(2005). 국제결혼 이주여성 실태조사 및 보건 . 복지 지원 정책방안.
  12. 설동훈(2006). 한국의 결혼이민자 가족 : 현황과 정책. 한국가정관리학회 추계학술대회 자료집, 1-20.
  13. 양순미(2007). 농촌 다문화가족의 적응강화 교육 프로그램. 농촌자원과 생활, 111, 38-42.
  14. 이기숙 . 이경미 . 강경아(2001). 요리활동을 통한 다문화교육. 교과교육학연구, 5(2), 21-39
  15. 이소희 . 최운선(2008). 국제결혼가정 자녀의 문화정체감과 사회적 관계에 관한 연구. 한국가족복지학, 13(3), 163-185.
  16. 이영애 . 성원경(2000). 미술 감상 활동을 통한 다문화 교육 프로그램 개발에 관한 연구. 영유아교육연구, 3(1), 21-37.
  17. 이윤정(2010). 다문화가족 지원 볍률과 정책, 제도에 기반한 사업 및 프로그램의 방향성. 한국콘텐츠학회지, 10(5), 370-378.
  18. 이재분(2008). 한국 내 국제결혼가정 청소년 재학현황 및 문제. 이주가정 청소년 정책수립을 위한 국제 심포지엄 자료집, 무지개청소년센터 & 한국청소년정책연구원.
  19. 장은정(2009). 다문화가정 자녀의 학교생활적응을 위한 학부모 역량강화 프로그램 개발. 한국부모교육학회 추계학술대회 자료집, 59-77.
  20. 전국다문화가족사업지원단(2009). 다문화가족 아버지교육프로그램 요구도 조사결과.
  21. 정천석(2009). 국제결혼 이주여성의 적응 유형에 관한 질적 비교연구. 백석대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 중앙건강가정지원센터(2005a). 남성의 돌봄노동 참여를 위한 아버지교육 매뉴얼.
  23. 중앙건강가정지원센터(2005b). 아버지가 행복한 일터 만들기 매뉴얼.
  24. 중앙건강가정지원센터(2006). 결혼이민자가족 통합 프로그램 매뉴얼.
  25. 전국다문화가족사업지원단(2009). 다문화가족 아버지교육프로그램 요구도 조사결과.
  26. 최운선(2007). 국제결혼 이주여성의 사회문화 적응에 관한 연구. 아시아여성연구, 46(1), 141-181.
  27. 통계청(2008). 인구동태(혼인).
  28. 한건수(2006). 이주 노동자 자녀의 한국 생활과 적응. 한국문화인류학, 39(4), 195-243.
  29. 한국교육과정평가원(2007). 다문화 교육을 위한 교수 학습 지원 방안 연구(I).
  30. 한국교육과정평가원(2008). 다문화 교육을 위한 교수 . 학습지원 방안 연구(II) - 사회과 교수 . 학습 프로그램 개발을 중심으로.
  31. 한국교육과정평가원(2009). 다문화 교육을 위한 교수 . 학습 지원 방안 연구 III : 한국어교육 지원 방안을 중심으로.
  32. 한국문화관광연구원(2008). 이주민관련 문화프로그램의 현황분석과 개선방안에 관한 연구.
  33. 행정안전부(2009). 거주 외국인 실태조사.
  34. 홍길희 . 황정해(2006). 자녀양육 스트레스 및 아버지 교육 프로그램에 대한 요구도-영유아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로-. 아동학회지, 27(3), 301-317.