DOI QR코드

DOI QR Code

Retouching Method for Watercolor Painting Effect Using Mean Shift Segmentation

Mean Shift Segmentation을 이용한 수채화 효과 생성 기법

  • Received : 2010.04.29
  • Accepted : 2010.08.03
  • Published : 2010.09.30

Abstract

We propose a retouching method that converts a general photography to a watercolor painting image using bilateral filtering and mean shift segmentation which are mostly used in image processing. The first step is to weaken high frequency components of the image, while preserving the edge of image using the bilateral filtering. And after that we perform DoG(Difference of Gradient) edge extraction and mean shift segmentation respectively from the bilateral filtered image. The DoG edge extraction is performed using luminance component of the image whose RGB color space is transformed into CIELAB space. Experimental result shows that our method can be applied to various types of image and bring better result, especially against the photo taken in daylight.

본 논문에서는 영상처리에서 많이 사용하는 양방향 필터링(bilateral filtering)과 평균 이동 분할(mean shift segmentation)을 이용하여 일반적인 사진을 수채화 효과가 나도록 하는 리터칭 기법에 대하여 제안한다. 먼저 양방향 필터링을 이용하여 사진의 외곽선 부분은 보존하면서 고주파 성분을 약화시키도록 한다. 그리고 양방향 필터링된 영상에서 각각 DoG(Difference of Gradient) 에지 추출과 평균 이동 분할을 수행한다. 이때 DoG 에지 추출은 원영상의 RGB 색상 공간을 CIELAB 공간으로 변환 후 휘도(luminance) 성분만 이용하여 추출하도록 하며 두 결과를 결합하여 최종 영상을 생성한다. 본 논문에서 제안하는 기법으로 다양한 사진에 대하여 실험한 결과 수채화 효과가 잘 나타나는 것을 확인하였으며 특히 주광에서 촬영한 풍경 사진들에 대하여 보다 우수한 성능을 보임을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 김성예, 이지형, 김보연, 김희정, 구본기, "비사실적 렌더링기술 동향," 전자통신동향분석, 제 20권, 제 4호, 43-57쪽, 2005년 8월.
  2. B. Gooch, G. Coombe and P. Shirley, "Artistic Vision: Painterly Rendering Using Computer Vision Techniques," Proc. of ACM NPAR2002, pp. 83-90, June 2002.
  3. A. Hertzmann, "Fast Paint Texture," Proc. of ACM NPAR2002, pp. 91-96, June 2002.
  4. J. Hays, I. Essa, "Image and Video Based Painterly Animation," Proc. of ACM NPAR2004, pp. 120-133, June 2004.
  5. A. Lu, C. J. Morris, J. Taylor, D. S. Ebert, C. Hansen, P. Rheingans, M. Hartner, "Illustrative Interactive Stipple Rendering," IEEE Trans. on Visualization and Computer Graphics, Vol. 9, No. 2, pp. 127-138, April-June 2003. https://doi.org/10.1109/TVCG.2003.1196001
  6. A. Hertzmann, "Painterly Rendering with Curved Brush Strokes of Multiple Sizes," Proc. of ACM SIGGRAPH1998, pp. 453-460, July 1998.
  7. D. DeCarlo, A. Santella, "Stylization and Abstraction fo Photographs," Proc. of ACM SIGGRAPH 2002, pp. 769-776, July 2002.
  8. H. Winnemoller, S. C. Olsen, B. Gooch, "Real-Time Video Abstraction," Proc. of ACM SIGGRAPH 2006, pp. 1221-1226, July 2006.
  9. C. J. Curtis, S. E. Anderson, J. E. Sems, K. W. Fleischer, D. H. Salesin, "Comptuer-generated watercolor," Proc. of ACM SIGGRAPH1997, pp. 421-430, August 1997.
  10. E. Lei, C. Chang, "Real-Time Rendering of Watercolor Effects for Virtual Environments," LNCS, Vol. 3333, pp. 474-481, November- December 2004.
  11. S. Paris, P. Kornprobst, J. Tumblin, F. Durand, "A gentle introduction to bilateral filtering and its applications," ACM SIGGRAPH 2008 classes, pp. 1-45, August 2008.

Cited by

  1. 비마커 증강현실을 위한 색상 및 깊이 정보를 융합한 Mean-Shift 추적 기반 손 자세의 추정 vol.17, pp.7, 2010, https://doi.org/10.9708/jksci.2012.17.7.155