Processing the Data from the uTSN of Uninterrupted Traffic Flow

연속류 uTSN 수집 데이터 가공 방안

  • Park, Eun-Mi (Department of Urban Engineering, Mokwon University) ;
  • Suh, Euy-Hyun (Division of Computer Engineering, Mokwon University)
  • 박은미 (목원대학교 도시공학과) ;
  • 서의현 (목원대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2009.12.02
  • Accepted : 2010.02.14
  • Published : 2010.03.30

Abstract

The ubiquitous transportation system environments make it possible to collect each vehicle's position and velocity data and to perform more sophisticated traffic flow management at individual vehicle or platoon level through V2V and V2I communication. It is necessary to develop a new data processing methodology to take advantage of the ubiquitous transportation system environments. This paper proposed to build 3-dimension data profiles to maintain the detailed traffic flow information contained in the individual vehicles' data and at the same time to keep the profiles from the meaningless fluctuations. Also methods to build the platoon profile and the shock wave speed profile are proposed, which have not been possible under ITS(Intelligent Transportation System) environments.

uTSN(ubiquitous Transportation Sensor Network)의데이터수집환경은기존ITS(Intelligent Transportation System) 환경과 커다란 차이가 있다. 지점 혹은 구간 검지체계를 근간으로 불연속적인 데이터를 수집하는 ITS 환경과 달리, 유비쿼터스 교통환경에서는 연속적인 개별차량 데이터의 취득이 가능하다. 또한 대응전략 구사에 있어서도, 구간단위 제어나 정보제공만 가능했던 ITS와 달리, 유비쿼터스 환경에서는 개별차량단위의 미세제어가 가능하다. 이러한 환경변화에 맞추어 수집데이터의 가공방식도 새로이 개발되어야 한다. 연속류 uTSN 환경에서 수집된 개별차량 위치와 개별차량 속도 데이터를 대상으로, 가공의 1차적 목적인 교통상황 판단을 위한 가공 방안을 제시하였다. uTSN으로부터 수집된 개별차량 단위 데이터를 기존 ITS와 같은 방식으로 집락하여 가공한다고 하면 그 미세한 정보는 다 손실되고 평균적 추세만 남게 된다. 본 연구에서는 수집 데이터에 담겨있는 미세한 정보를 손실하지 않음과 동시에 교통상황판단에 효과적인 정보를 생성하는 가공방식으로서, 3차원 속도, 교통량, 밀도 프로파일, 차량군 프로파일, 충격파 프로파일 생성을 제안하였다. 특히 밀도, 차량군, 충격파 정보는 교통상황 판단에 효과적이나 기존 ITS환경에서는 생성이 불가능하였던 것들이다. 본 연구에서는 모든 차량에 센서가 부착되어 있을 경우를 가정한 가공방안을 제시하였고, 장착율이 100%가 아닐 경우, 장착율에따라수집데이터를전수화하여프로파일작성하는방안을향후과제로남겨둔다.

Keywords

References

  1. 강연수, 오 철, 김범일, "유비쿼터스 환경에서의 교통부문 여건변화 분석 및 대응전략개발 연구", 한국교통연구원, 연구총서 2005-13(2005).
  2. 박은미, "유비쿼터스 교통 환경하에서 교통류 관리구상", 대한교통학회지 26권 3호(2008), 179-186.
  3. 박은미, "유비쿼터스 교통환경을 위한 연속류 정체예방관리 알고리즘", 대한교통학회지 27권 3호(2009), 161-168.
  4. 박은미, 고명석, "유비쿼터스 환경에서 최적 교통관리를 위한 시뮬레이션 평가", 대한교통학회지, 27권 3호(2009), 71-77.
  5. Mitra A. and P. Pant, "A Framework to Evaluate the Impact of Variable Speed Limit Systems on Work Zone Traffic Operation Using VISSIM", ITE 2005 District 6 Annual Meeting(2005).
  6. Park B. and S. Yadlapati, "Development and Testing of Variable Speed Limit Logics at Work Zones Using Simulation", TRB2003 Annual Meeting(2003).