Increase of strength and freezing-thawing resistance of porous concrete by Silica-fume

실리카흄을 사용(使用)한 투수(透水)콘크리트의 강도(强度) 및 동결융해저항성(凍結融解抵抗性)

  • Hong, Chang-Woo (Department of Civil Engineering, Chungju National University)
  • 홍창우 (충주대학교 건축조형대학 토목공학과)
  • Received : 2010.04.23
  • Accepted : 2010.08.02
  • Published : 2010.08.30

Abstract

Existing porous concrete has problems with reduction of strength due to freezing and thawing and exfoliation of aggregate at joints. In this study, a method for increasing strength and durability of porous concrete by using fine aggregate, silica-fume and high-range water-reducing agent was proposed by laboratory tests. Mixing ratio between silica-fume (10%) and fine aggregate (0%, 7%, 15%) was selected as a major test factor, and laboratory tests for compressive strength, flexural strength, permeability coefficient, porosity, freezing and thawing were conducted. Compressive strength and flexural strength were increased as the mixing ratio of fine aggregate was increased. However, permeability and freezing-thawing resistance were decreased due to reduction of porosity. Therefore, the ratio of fine aggregate should be limited to increase strength and durability of the porous concrete, while the mixing ratio of silica-fume should be over 10%.

최근에 들어 투수콘크리트의 동결융해에 대한 저항성이 저하되는 것과 줄눈부에서의 골재박리 등의 많은 문제점들이 대두되고 있다. 따라서 본 연구에서는 기존의 투수콘크리트의 내구성을 향상시키기 위한 방안으로 잔골재와 실리카흄, 고성능감수제를 사용하여 강도 및 내구성 증진 방안을 연구하였다. 주요실험인자로 실리카흄 혼입률 10%와 잔골재 혼입률(0%, 7%, 15%)을 선정하고, 압축강도와 휨강도, 투수계수 및 공극률, 동결융해시험을 수행하였다. 실험결과 강도측면에서는 잔골재 혼입률이 증가함에 따라 압축 및 휨강도는 증가하는 경향을 보였으나, 상대적으로 공극률 감소로 인한 투수성은 저하되고, 동결융해 저항성도 크게 감소하는 것으로 나타났다. 따라서 투수콘크리트에 있어서 강도증진을 위해 사용되는 잔골재는 혼입률 제한이 필요하며, 실리카흄 10%이상을 사용하는 것이 강도 및 내구성 측면에서 효율적인 대안이 될 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords

References

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