Analysis for Willingness to Pay of the Advanced Railway System

차세대전동차 시스템 도입에 따른 이용자 지불의사금액 결정요인분석

  • 하오근 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 김용진 (대현이앤씨(주)) ;
  • 오미영 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 박동주 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 이수범 (서울시립대학교 교통공학과)
  • Received : 2010.03.29
  • Accepted : 2010.07.07
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Research and development related to advanced railway systems is currently underway presently to promote the maintenance and economic feasibility of subways, and the aim of such research and development is to enhance the functionality, passenger convenience, system safety and reliability assurance of the subway. In this situation, a study that predicts the effect that the development of such an advanced railway system would have on subway users is required. To this end, this study derived willingness to pay and decision factors with the introduction of an advanced railway system after surveying passengers who use subway lines 1~8. The Price Sensitivity Method (PSM) was applied to derive the willingness to pay in relation to user convenience (operating speed, ride comfort, safety, comfort, security and informativeness) with the introduction of an advanced railway system. In addition, willingness to pay and decision factors were examined after explaining the effects of introducing an advanced railway system in detail to subway users. Through the analysis, it was found that willingness to pay amounted to a premium of 148 won ~ 161 won with the introduction of an advanced railway system, and that this was affected by factors such as gender, frequency of use, satisfaction with comfort, and satisfaction with security.

지하철의 유지보수성, 경제성 등의 문제점을 보완하기 위하여 현재 차세대전동차 시스템 개발연구가 활발히 진행되고 있으며, 이는 지하철의 첨단성, 승객편의성, 시스템 안전성 및 신뢰성확보를 목적으로 하고 있다. 이러한 시점에서 차세대 전동차 개발이 지하철 이용자들에게 미치는 영향에 대한 사전연구가 필요하며, 본 연구에서는 서울시 지하철 1~8호선 이용자를 대상으로 차세대전동차 시스템 도입에 따른 지불의사금액 및 결정요인을 도출하였다. 차세대전동차 시스템 도입에 따른 이용자의 편의성(운행속도, 승차감, 안전성, 쾌적성, 보안성, 정보성)에 대한 지불의사금액 도출을 위하여 Price Sensitivity Method(PSM)를 적용하였으며, 지하철 이용자를 대상으로 차세대전동차 도입시 발생하는 효과에 대한 정의를 상세히 설명하고, 추가지불의사금액(willingness to pay) 및 결정요인을 조사하였다. 분석결과 차세대전동차 시스템 도입에 따른 지불의사금액의 범위는 148원~161원이 도출되었으며, 지불의사금액 결정요인은 지하철 이용자의 "성별", "이용횟수", "쾌적성 만족도", "보안성 만족도"가 영향을 미치는 것으로 분석되었다.

Keywords

References

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