초록
기존 K-CASH 시스템은 지역 간, 사업자 간, 대중교통수단 간에 호환이 불가능하여 K-CASH 카드 사용자가 타 교통수단간 이용하려고 할 경우, 여러 개의 카드를 소지하고 다녀야 하는 불편함을 유발하고, K-CASH 사업자가 타 사업자의 인프라에 K-CASH를 적용하려고 할 경우, 중복 투자를 하게 되어 사회적 손실을 유발하였다. 이에 하나의 카드로 지역 간, 사업자 간, 대중교통수단 간 상관없이 전국 어디에서나 이용 가능한 시스템이 요구되었다. 본 논문에서는 기존 K-CASH 시스템을 수정하여 전국호환 K-CASH 시스템 즉, 전국호환 K-CASH 교통카드, 지불단말기, 지불SAM, 상호 정산시스템을 개발하였다. 그리고 개발된 시스템의 성능을 보장하기 위하여 적합성 평가를 수행하고, 금융결제원을 비롯한 코레일네트웍스, 하이플러스카드 등 3사가 모여 광주광역시에서 약 6개월간 테스트베드를 구축하여 시범 운영한 결과 완벽하게 호환이 되는 것을 입증하였다.
The existing K-CASH system doesn't allow compatible between different regions, different public transportations and the technologies made by different operators. If a K-cash user wants to use public transportation charged not by K-CASH but other operator, then he or she would have to get other type of card available for that transportation. Also, the incompatibility of the existing K-CASH might cause unnecessary expense because similar systems would have to be doubly constructed if the K-CASH operator would like to install the K-CASH system on the same infra as the other operators already did. As a result, a system which allows people to use just one card for their convenience regardless of regions, types of transportation and operators has been strongly demanded. In this paper, we developed Nation-wide Interoperable K-Cash system, Nation-wide Interoperable K-CASH Card, Purchase terminal, Purchase SAM and Settlement system that were updated from the existing K-CASH system. And we performed a conformity test to confirm performance. Also Korea Financial Telecommunications & Clearings and the KORAIL NETWARKS and the HiPlusCard joined for the testbed in Gwangju for 6 months. This result of testbed finally proved that the Nation-wide Interoperable K-CASH system is completely compatible.