Red Light Violations Analysis Using Statistical Methods - in case of Chungbuk 4-Legged Signalized Intersections -

통계적기법을 이용한 신호위반 분석(충청북도 4지 신호교차로를 중심으로)

  • Received : 2010.04.21
  • Accepted : 2010.08.23
  • Published : 2010.09.15

Abstract

This case study investigated red light violations at CBD, suburban and rural signalized intersections in chungbuk. The goal of this study is to understanding the collection between red light violations and various driver, vehicles and environmental factors. This study uses descriptive statistics analysis and logistics analysis with SPSS 12.0 software. The major results of this study are as follows. First, red light violations occurred at rural and CBD more than suburban area. Second, About 81.1% of the violators were traveling at or below the posted speed limit. Moreover, 77.3% of the violations occurred within 2 seconds after the on set of red light. Finally, the logistic regression model, which is statistically significant(chisquare=0.000, McFadde=0.265)was developed, and includes the local type(CBD/suburban/rural), violators' gender, season, vehicle type, time of day, vehicle speed as the independent variables. In this study did not find significant relationship between red light violators' age and their driving behavior approaching signalized intersections.

본 연구는 충북도내 도심부/도시외곽부/지방부 신호교차로에서의 신호위반에 관한 것이다. 연구의 목적은 신호위반과 다양한 인적, 차량 및 도로환경요인의 관계를 이해하고자 함에 있다. 본 연구의 기술통계와 로지스틱 분석을 위해서 SPSS 12.0을 이용하였다. 분석된 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 신호위반은 도시외곽부보다는 지방부와 도심부에서 많이 발생하는 것으로 분석되었다. 둘째, 신호위반 운전자의 81.1%가 제한속도 이하로 주행하였으며, 77.3%는 적색등화후 2.0초 이내에 교차로에 진입하다 단속되었다. 마지막으로, 로지스틱 회귀분석에 의해 통계적으로 유의한 모형식이 개발 되었다(chi-square=0.000, McFadde=0.265). 개발된 모형의 독립변수로는 지역(도심부/도시외곽부/지방부), 운전자 성별, 계절, 차종, 주야간, 주행속도를 포함하고 있다. 본 연구에서는 신호위반 운전자의 연령과 신호교차로 접근부에서의 운전행태 간의 밀접한 관련성은 발견하지 못하였다.

Keywords

References

  1. 김강수(2002), "Stated Preference 조사설계 및 분석방법론에 관한 연구(2단계), 교통개발연구원, pp. 37-38.
  2. 김형준(2009), "무인신호위반 단속장비 설치에 따른 교통사고분석 및 모형개발", 충북대학교대학원 석사학위논문.
  3. 김효종(1995), "교차 교통량 특성이 교통사고에 미치는 영향에 관한 연구", 대한국토.도시계획학회지 국토계획, 제31권 제2호(통권76호), pp. 255-266.
  4. 박정순(2008), "신호교차로의 측면직각 충돌사고 특성과 심각도", 한국도로학회논문집, 제10권 제4호, pp. 199-211.
  5. 박정순(2008), "청주시 4지 신호교차로의 특성을 고려한 사고모형 개발", 충북대학교대학원 박사학위논문.
  6. 이승환외 2인(2003), "신호교차로 황색현시에서의 운전자 형태 및 딜레마 구간 연구방안", 대한교통학회지, 제21권 제4호, pp 7-16.
  7. C.Y. David Yang and Wassim G.Najm(2006), "Analysis of red light violation data collected from intersections equipped with red light photo enforcement cameras", NHTSA.
  8. Helai Huang, Hoong Chor Chin, and Alan Heng Hock Heng(2006)", Effect or red light cameras on accident risk at intersections", TRR, Journal of the TRB, No.1969. pp. 18-26.
  9. J. Bonneson., K. Zimmerman, and M. Brewer(2002), "Engineering countermeasures to reduce red-light-running", Report No. FHWA/TX-03/4027-3, Texas Department of Transportation Engineers, Washington, Texas.
  10. J. Bonneson., K. Zimmerman, and C. Quiroga(2003), "Review and evaluation of enforcement issues and safety statistics related to redlight-running". Report No. FHWA/TX-04/4196-1,Texas Department of Transportation Engineers, Washington, Texas.
  11. J.S.Miller, R.Khandelwal, and N. J. Garber(2006), "Safety impacts of photo-red enforcement at suburban signalized intersections", TRR, Journal of the TRB, No.1969. pp. 27-34.
  12. Lum, K.M and Wong, Y.D.(2003), "Impacts of red light camera on violation characteristics", JTE.
  13. Mohamedshah, Y.M., L.W. Chen, and F.M. Council(2000)", Association of selected intersection factors with red light running crashes", Proceedings of the 70th annual ITE (2000).
  14. Stephen E.Hill and Jay K.Lindly(2003), "Red light running prediction and analysis", UTCA.