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The impact of flow on learning performance in the e-Learning systems

e-Learning 플로우가 학습성과에 미치는 영향

  • 이문봉 (동의대학교 경영정보학과)
  • Received : 2010.02.22
  • Accepted : 2010.03.22
  • Published : 2010.03.30

Abstract

One of the most significant changes is the paradigm shift from teacher-centered learning to learner-centered learning. Along with this paradigm shift, understanding of characteristics of e-learners who are both system users and learners is needed. Before suggesting a comprehensive framework, this study proposes research model that can improve a learning performance using the flow theory. The results show that intrinsic interest and focused attention are significant predictors of learning performance. Especially, intrinsic interest is more important on learning performance than focused attention. Information quality and skill are found to be strong predictors of the intrinsic interest. Also, perceived ease of use, skill and computer self-efficacy are strong predictors of the focused attention.

e-Learning으로 대변되는 교육의 변화는 교육환경의 기술적인 측면뿐만 아니라 패러다임 자체를 바꾸어 놓고 있다. e-Learning 환경에서의 사용자는 시스템 사용자뿐만 아니라 학습자의 역할을 동시에 가지고 있기 때문에 이런 복잡한 현상을 설명하기 위해서는 보다 포괄적인 시각이 필요하다고 판단된다. 본 연구에서는 포괄적인 시각을 연구하기에 앞서 학습자의 동기 유발에 초점을 두고 학습 성과를 향상시킬 수 있는 방안을 플로우 이론을 이용하여 제시하고자 한다. 연구 결과 첫째, 플로우의 구성 요소인 내재된 흥미와 주의집중은 종속 변수인 학습 성과에 유의적인 영향을 미치고 있으며, 특히 내재된 흥미가 주의집중보다 더 중요한 요인으로 밝혀졌다. 둘째, 내재된 흥미에 영향을 미치는 요인은 정보 품질과 숙련도로 나타났으며, 셋째, 주의집중에 영향을 미치는 요인은 인지된 사용용이성, 숙련도, 컴퓨터 자기효능감으로 나타났다.

Keywords

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