A Study of Personal and Environmental Background of Gifted Students in Arts

예술영재의 개인 및 환경적 특성 탐색 : 음악, 미술, 무용영재를 중심으로

  • Received : 2010.07.05
  • Accepted : 2010.08.19
  • Published : 2010.08.31

Abstract

The purpose of this study was to find the personal and environmental background variables that influence to the gifted students in arts. 59 gifted students and their parents in Korean National Institute for the Gifted in Arts completed the questionnaire. The results were as follows: This study showed that the characteristic of gifted students, the developmental process of talent, and contributing factors to the growth of arts. Personal characteristics of gifted students in arts showed significantly difference in three fields of arts. As the environmental background, parents of gifted have offered them the extensive support financially and emotionally and also had high interest in Arts. The reliance on private education versus public education in arts was high. Expecially, gifted students of music and dancing fields was relying more on private education than artistically gifted students. This study was examined for the empirical study of the gifted in arts. The limitations of the study and the suggestion for further study for the gifted were discussed.

본 연구는 예술영역(음악, 미술, 무용)에서 탁월한 능력을 인정받은 예술영재들의 개인적 특성 및 환경적 특성을 알아보는데 그 목적이 있다. 개인적 특성 및 환경적 특성의 탐색을 위해 59명의 한국예술영재교육원 학생과 그들의 부모를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과, 개인별 특성과 관련해서는 예술영재의 재능 특성과 예술적 재능이 발현되는 과정 및 예술적 성장 요인에 있어서 분야별 차이가 나타났다. 환경적 특성을 살펴보면, 부모들은 적극적인 지원을 제공하고 있었으며, 예술에 대한 관심도 높은 것으로 나타났다. 교육에 있어서는 공교육 차원보다는 사교육차원의 교육경험이 많은 것으로 나타났으며, 음악과 무용분야의 교육비용이 미술분야에 비해 높게 나타났다. 본 연구는 예술영역에서의 탁월한 능력을 보이는 예술영재에 대한 실증적 연구라는 점에서 의의가 있으며, 차후 우리나라 예술영재연구에 시사하는 바가 크다고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김홍원, 윤초희, 윤여홍, 김현철 (2003). 초등 영재학생의 지적․정의적 행동특성 및 지도방안 연구. 수탁연구 CR2003-25. 한국교육개발원.
  2. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 (2006). 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
  3. 박춘성, 이정규 (2009). 영재학생의 가정환경 영향력 분석: 초등영재학급을 중심으로. 아동교육, 18(1), 131-142.
  4. 오주일 (2004). 음악영재 교육 프로그램 비교 분석을 통한 음악영재성 고찰. 석사학위논문. 서울대학교.
  5. 윤초희, 강승희 (2005). 인지적 특성에 의한 영재 유형간 판별분석: 초등 언어영재와 수학 영재의 경우. 한국심리학회지: 발달, 18(3), 63-80.
  6. 이용애 (2001). 초등학교 시각예술영재의 판별 방법에 관한 연구. 영재교육, 11(3), 203-220.
  7. 이정규, 김현철 (2005). 우리나라의 영재의 개인 및 가정 환경적 배경 변인 연구. 교육방법연구, 17(2), 247-267.
  8. 이현주, 이미나, 이화선 (2009). 2009 한국예술영재교육원생 follow-up 연구: 예술영재성의 발현 배경에 관한 탐색. 한국예술영재교육연구원.
  9. 조석희, 안도희, 한석실 (2003). 영재성의 발굴 및 계발에 영향을 미치는 요인 분석 연구. 수탁연구 CR2003-28. 한국교육개발원.
  10. 태진미 (2006). 음악영재교육. 인천: 도서출판 예종.
  11. Bloom, B. S. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballentine Books.
  12. Chetelat, F. J. (1982). A preliminary investigation into the life situations and environment which nurture the artistically gifted and talented child. Dissertation Abstracts International, 43(10), 3190 A. (University Microfilms No. DA8305624).
  13. Clark, G., & Zimmerman, E. (2004). Views of self, family background, and school: Interviews with artistically talented students. In E. Zimmerman (Ed.), Artistically and musically talented students (pp. 103-117). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  14. Chan, D. W. (2005). Family environment and talent development of Chinese gifted students in Hong Kong. Gifted Child Quarterly, 49(3), 211-221. https://doi.org/10.1177/001698620504900303
  15. Damon, W. (1983). Social and personality development. New York: Norton.
  16. Davidson, J. W., Howe, M. J. A., Moore, D. G., & Sloboda, J. A. (1996). The role of parental influences in the development of musical performance. British Journal of Developmental Psychology, 14, 399-412 https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.1996.tb00714.x
  17. Freeman, J. (1976). Developmental influences on children's perception. Educational Research, 19, 69-75. https://doi.org/10.1080/0013188760190108
  18. Gagne, F. (2000). Understanding the complex choreography of talent development through DMGT-based analysis. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (pp. 67-78). New York: Pergamon.
  19. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  20. Gardner, H. (1993). Creating minds: An anatomy of creativity as seen through the lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham, and Gandhi. New York: Basic Books.
  21. Gordon, E. (1988). The musical aptitude profile. Chicago, IL: The Riverside Publishing Co.
  22. Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. In P. H. Mussen & E. M. Hetherington (Eds), Handbook of child psychology: Vol. 4. Socialization, personality, and social development (4th ed.). (pp. 1-101). New York: Wiley.
  23. Piirto, J. (1999). Talented children and adults: Their development and education (2nd ed.). New York: Macmillan.
  24. Reiss, D. (1981). The family's construction of reality. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  25. Renzulli, J. S. (1986). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 246-279). Cambridge, MA: Cambridge University Press.
  26. Tannenbaum, A. J. (1983). Gifted children: Psychological and educational perspectives. New York: Macmillan.
  27. Tannenbaum. A. J. (2003). Nature and nurture of giftedness. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (3rd ed.). (pp. 45-59). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  28. Van Tassel-Baska, J. (1983). Profiles in precocity: The 1982 midwest talent search finalists. Gifted Child Quarterly, 27(3), 139-144.
  29. Van Tassel-Baska, J. (2005). Domain-specific giftedness. In R. J. Sternberg & J. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 358-394). New York: Cambridge University Press.
  30. Winner, E., & Martino, G. (1993). Giftedness in the visual arts and music. In K. A. Heller, F. J. Mönks & A. Passow (Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talent (pp. 253-281). New York: Pergamon Press.