Deformation and Hybridization of the Romantic Style in Modern Fashion

현대패션에 나타난 낭만주의 양식의 변형과 혼성

  • Kim, Jeong-Mee (Fashion Design, Pukyong National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University)
  • Received : 2010.04.02
  • Accepted : 2010.06.25
  • Published : 2010.08.31

Abstract

The goal of this dissertation is to analyze various Romantic styles appearing in modern fashion based upon the 'Difference' theory developed by Gilles Deleuze. A new framework for analyzing the changes of dress style based upon the 'Difference' theory derived from Deleuze's theory and from his interpretations of paintings was developed. The characteristics that represent 'difference' in change of dress style are deformation and hybridization. They are derived from the Deleuze's interpretations of 'difference' represented in the paintings by Bacon. The aesthetic values of the Romantic style in the 19th century dress are subordination, sensuality, and maternity. And the formative characteristics of the Romantic style dress are suppression of body, fixed form, volume, and ornamentation. The formative characteristics of the Romantic style that have appeared since 1980s is analyzed according to deformation and hybridization and the results are as follows: first, deformation caused by exaggeration or emphasis in the modern Romantic fashion creates changeability of the form, destruction of the 19th century style, volume, and ornamentation. Second, hybridization by combining heterogeneous characteristic between times and genders (for example, the 19th century and modern times or masculinity and femininity) frees body from the dress and changes the dress silhouettes and ornamentation. Thus totally new and different Romantic style is created. The Romantic style in modern fashion changed into the appropriate style to the modern society under various conditions such as designer's will, postmodernism, changes of femininity and technology. It can be said that this is an example of the Deleuze's 'becoming' theory.

Keywords

References

  1. 김민자 (2004). 복식미학 강의 1. 서울: 교문사, p. 135.
  2. Young, A. (1937). Recurring Cycles of Fashion. Harper and Row, pp. 107-124.
  3. Kroeber, A. (1919). On The Principle of Order in Civilization as Exemplified by Changes of Fashion. American Anthropologist, 21, pp. 235-263. https://doi.org/10.1525/aa.1919.21.3.02a00010
  4. Richardson, J., Kroeber, A. (1940). Three Centuries of Women's Dress Fashion: a Quantitative Analysis. Antropological Records, 5(2).
  5. 구미지 (1998). 버슬스타일을 중심으로 본 유행의 주기성 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김민자,(2004). 복식미학 강의 1. 서울: 교문사, p. 136.
  7. Kubler, G. (1962). The shape of time-Remark on the history of things. Michigan: Yale University Press, pp. 8-10.
  8. Brodsky, J. (1980). Continuing and Discontinuing in Style. The Journal of Aesthetics and Criticism, 39(1), pp. 27-37. https://doi.org/10.2307/429916
  9. 최윤미 (1991). 복식사의 연구방법에 있어서 양식 및 그 변화에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 함연자 (2005). 20세기 패션에 나타난 신고전주의 양식. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 서동욱 (2005). 들뢰즈의 철학. 서울: 민음사, pp. 108-110.
  12. 이정우 (2003). 사건의 철학. 서울: 철학 아카데미, p. 76.
  13. Deleuze, G. (1968). Difference et Repetition. Presses Universitaires de France. 김상환 역 (2004). 차이와 반복. 서울: 민음사, p. 146.
  14. 최연욱 (2002). 들뢰즈의 감각의 존재론-'생성'으로서의 예술. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 9.
  15. 고길섶 (1998).소수문화들의 정치학. 서울: 문화과학사, pp. 69-88
  16. Deleuze, G. & Guattari, F. 김재인 역 (2001). 천개의 고원. 서울: 새물결, p. 18
  17. Deleuze, G. (1981). Francis Bacon: Logique de la Sensation, Editions de la Difference.
  18. 김영희 (2007). 들뢰즈의 비재현주의에 관한 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문, p. 11.
  19. Christian Jager, S. 215. 진중권(2003). 진중권의 현대미학강의. 서울: 아트북스, p.289에서 재인용.
  20. Deleuze, G. (1981). Francis Bacon: Logique de la Sensation, Editions de la Difference. 하태환 역 (1995). 감각의 논리. 서울: 민음사, p. 140.
  21. 김영희. (2007). 들뢰즈의 비재현주의에 관한 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문, p. 102.
  22. 이민수 (2005). 프란시스 베이컨 회화의 이론적 재조명. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 105.
  23. 이민수 (2005). 프란시스 베이컨 회화의 이론적 재조명. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 16-17.
  24. 이민수 (2005). 프란시스 베이컨 회화의 이론적 재조명. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 6.
  25. 한기주 (2006). '차이'의 회화적 해석에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p. 120.
  26. 하태환 역. (1995). 감각의 논리. 서울: 민음사, p. 39.
  27. 이민수. (2005). 프란시스 베이컨 회화의 이론적 재조명. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 9-11.
  28. 고현진 (1994). 현대패션에 나타난 패러디에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  29. 양학미 (1998). 후기 자본주의 사회의 패션에 나타난 혼성모방. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  30. 이민선 (2003). 패션디자인 발상을 위한 꼴라쥬 활용연구. 복식문화연구, 11(5).
  31. 최수아 (2003). 패션에 나타난 퓨전 현상에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  32. 김민자. (2004). 복식미학 강의 1. 서울: 교문사, p. 267.
  33. 최현숙 (2000). 패션에 표현된 전통적․페미니즘․포스트모던 페미니즘 여성성에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 36.
  34. 신주영 (2007). 복식에 표현된 시대적 이상미와 시형식. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 155.
  35. Fukai, A. (2005). Fashion. Taschen, p.152.
  36. Veblen, T. (1899). The Theory of the Leisure Class. 이완재, 최세양 역 (1995). 한가한 무리들. 동인, p. 179.
  37. Steele, V. (1985). The Corset. Yale University Press, p. 102.
  38. 신주영. (2007). 복식에 표현된 시대적 이상미와 시형식. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 154.
  39. Laver, J. (1994). Costume and Fashion: A Concise History of Costume. 이경희 역 (1998). 복식과 패션. 서울: 경춘사, p. 194.
  40. Laver, J. (1994). Costume and Fashion: A Concise History of Costume. 이경희 역 (1998). 복식과 패션. 서울: 경춘사, pp. 193-194.
  41. Smith, B. G. (1981). Ladies of the Leisure Class: The Bourgeoises of Northern France in Nineteenth Century. Princeton University Press, p. 78의 내용을 Steele, V. The Corset. Yale University Press, p. 95.에서 재인용.
  42. 최현숙. (2000). 패션에 표현된 전통적․페미니즘․포스트모던 페미니즘 여성성에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, pp. 70-76.
  43. Payne, B. (1965). History of Costume. 이종남, 안해준 역. (1997). 복식의 역사: 고대 이집트에서 20세기까지. 서울: 까치, p. 570.
  44. 최현숙 (2000). 패션에 표현된 전통적․페미니즘․포스트모던 페미니즘 여성성에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 70
  45. Kemper, R. H. (1977). Costume. New York: Newsweek Books, p. 126.
  46. 정흥숙 (1997). 서양복식문화사. 서울: 교문사, p. 300.
  47. Boucher, F. (1995). 20,000 Years of Fashion: The History of Costume and Personal Adornment. New York: Manchester University Press, p. 375.
  48. 백영자, 유효순 (1998). 서양의 복식문화. 서울: 경춘사, p. 288.
  49. 신상옥, (2006). 서양복식사. 서울; 수학사, p. 260.
  50. 백영자, 유효순. (1998). 서양의 복식문화. 서울: 경춘사, p. 289.
  51. 이종남, 안해준 역. (1997). 복식의 역사: 고대 이집트에서 20세기까지. 서울: 까치, p. 587.
  52. 백영자, 유효순. (1998). 서양의 복식문화. 서울: 경춘사, p. 286.
  53. 백영자, 유효순. (1998). 서양의 복식문화. 서울: 경춘사, pp. 286-287.
  54. 이종남, 안해준 역. (1997). 복식의 역사: 고대 이집트에서 20세기까지. 서울: 까치, p. 598.
  55. Fukai, A. (2005). Fashion. Taschen, p. 245.
  56. 한국미술연구소 (2002). 옥스퍼드 미술사전. 서울: 시공사, pp. 716-717.
  57. Koda, H. (2001). Extreme Beauty. New York:Metropolitan museum of art, pp. 126-127.
  58. Koda, H. (2001). Extreme Beauty. New York: Metropolitan museum of art, p. 135.
  59. Fukai, A. (2005). Fashion. Taschen, p. 645.
  60. Koda, H. (2001). Extreme Beauty. New York: Metropolitan museum of art, p. 134.
  61. Quinn, B. A note: Hussein Chalayan, Fashion and Technology. Fashion Theory, 6(4), pp. 359-368.
  62. Krell, G. (1997). Vivienne Westwood. New York : Universe Publishing, p. 38.
  63. Evans, C. & Thorton, M. (1989). Women & Fashion. London: Quartet Book, pp. 152-154.
  64. Golbin, P. (2001). Fashion Designers. New York: Watson- Guptill Publications, p. 204.
  65. Grove, J. (1971). Fashion. London: Macmillan Education Ltd, pp. 33-37.
  66. 함연자. (2005). 20세기 패션에 나타난 신고전주의 양식. 서울대학교 대학원 박사학위논문, pp. 97-99.
  67. Fukai, A. (2005). Fashion. Taschen, p. 610.
  68. 김민자. (2004). 복식미학 강의 1. 서울: 교문사, p. 137.