Knowledge and Skill Requisites on IS Practitioners: A Comparative Study on the Perception Discrepancy Among Practitioners, Recruiters, Professors, and Students

IS 실무자의 지식 및 기술 필요: IS 실무자, 채용 담당자, 교수, 학생 간의 인식 차에 대한 비교 연구

  • Koh, Seok-Ha (Department of Management Information Systems, Chungbuk National University)
  • 고석하 (충북대학교 경영정보학과)
  • Received : 2010.03.26
  • Accepted : 2010.07.05
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Korean professors and students majoring IS (information systems) were asked "How much knowledge and skills will be required for entry level IS practitioners?" The result shows that there are significant perception gaps between IS academics and IS practitioners and that the perception of IS academics is obsolete. The result implies that the obsolete perception of IS academics is one of the major causes that Korean IS practitioners are experiencing so severe knowledge and skill deficiency.

본 논문에서는 교수와 학생들에게 '신규 IS 실무자들이 그들의 직무를 성공적으로 수행하기 위해서 각 IS 지식과 소프트웨어/IT 전문 기술을 얼마나 필요로 할 것인가'에 대해 설문 조사를 시행하고, 그 결과를 IS 지식과 소프트웨어/IT 전문 기술의 필요성에 대한 IS 실무자들과 IS 실무자 채용 담당자들의 인식과 비교하였다. 분석 결과는 학생과 교수는 매우 유사한, 그리고 다른 집단과는 뚜렷이 구별되는 인식을 공유하고 있다는 것을 보여 준다. 분석 결과는 또한 두 집단 모두 여러 유형의 지식과 기술 간의 중요도의 차이를 뚜렷이 인식하고 있지 못하며, 과거의 MIS 환경에서, 시스템 운영과 소규모의 개발 및 보수유지 업무를 주로 하던 전산요원에 가까운 인식을 갖고 있다는 것을 보여준다. 분석 결과는 이러한 점이 최근의 전문화된 대규모 프로젝트 환경 하에서 작업할 수 있는 소프트웨어 개발 전문가의 육성과 한국 소프트웨어 산업의 발전을 저해하는 가장 중요한 요인 중의 하나라는 것을 시사한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 충북대학교

References

  1. 고석하, "정보 시스템 실무자들이 필요로 하는 지식 및 기술", Journal of Information Technology Applications and Management, 제13호, 제2호, 2006, pp.1-15.
  2. 고석하, "IS 실무자의 IS 지식 및 기술 수요: IS 실무자와 채용 담당자의 인식에 대한 비교 연구", Journal of Information Technology Applications and Management, 제15권, 제4호, 2008, pp. 205-220.
  3. 고석하, 김영미, 박찬석, 홍정유, "IS 실무자들의 기술 격차에 대한 실증 연구", 한국정보기술응용학회 2002년 춘계학술대회, 중부대학교, 2002, pp. 35-51.
  4. 고석하, 이현우, 경원현, "IS 실무자의 업무 활동과 IS 지식 및 소프트웨어 전문 기술 간의 관계에 대한 실증 연구", Journal of Information Technology Applications and Management, 제15권, 제1호, 2008, pp. 153-181.
  5. 박찬석, 이현우, 고석하, "병원정보시스템 사용성에 대한 실증연구", Information Systems Review, 제10권, 제3호, 2008, pp. 289-311.
  6. 한국경영자총협회, "대졸 신입사원 채용 및 재교육 현황조사 결과", 한국경영자총협회, http://www.kef.or.kr, 2008.11, 참조일, 2008. 11.
  7. 한국경영자총협회, "대졸 신입사원 채용실태 조사", 한국경영자총협회, http://www.kef.or.kr, 2006. 5, 참조일, 2008. 11.
  8. 한국경영자총협회, "대졸 신입사원 재교육 현황조사 결과 주요내용", 한국경영자총협회, http://www.kef.or.k, 2005. 5, 참조일, 2008. 11.
  9. Ashenhurst, R. R., "Curriculum Recommendations for Graduate Professional Programs in Information Systems", Communications of the ACM, Vol.15, No.5, 1972, pp. 364-384.
  10. Bassie, L. J. and M. E. Van Buren, "Sharpening the Leading Edge", Training and Development, January 1999, pp. 23-33.
  11. Cooper, D. R., P. S. Schjndler, Business Research Methods, (8th ed.), Boston, NY: McGraw-Hill Higher Education, 2003.
  12. Couger, J. D., G. B. Davis, D. G. Dologite, D. L. Feinstein, J. T. Gorgone, A. M. Jenkins, G. M. Kasper, J. C. Little, H. E. Longenecker, Jr., and J. S. Valacich, "IS 1995: Guideline for Undergraduate IS Curriculum", MIS Quarterly, Vol.19, No.3, 1995, pp. 341-359. https://doi.org/10.2307/249599
  13. Fang, X., S. Lee, and S. Koh, "Transition of Knowledge/ Skills Requirement for Entry-Level IS Professionals: An Exploratory Study Based on Recruiters Perception", Journal of Computer Information Systems, Vol.45, No.1, 2005, pp. 58-70.
  14. Gamer, R., "IT Leadership: Are You the Right Fit?", Computerworld, Sep. 1998, p. 82.
  15. Glass, R. L., "A Comparative Analysis of the Topic Areas of Computer Science, Software Engineering and Information Systems", Journal of Systems Software, Vol.19, No.4, 1992, pp. 272-289.
  16. Ilgen, D. R. and E. D. Pulakos, "The Changing Nature of Work Performance: Implications for Staffmg, Personal Actions, and Development", San Francisco: Jossey-Bass, 1997.
  17. Jones, C., Software Assessments, Benchmark, and Best Practices, Boston: Addison Wesley Longman, Inc., 2000.
  18. Koh, S., "Multi-Dimensional Analysis on Korean IS Practitioners' Job Activity and Competency Requirement", Journal of Information Technology Applications and Management, Vol.15, No.3, 2008, pp. 61-77.
  19. Koh, S., S. Lee, D. C. Yen, and H. Douglas, "The Relationship Between Information Technology Professional's Skill Requirement and Career Stage in the E-Commerce Era: An Empirical Study", Journal of Global Information Management, Vol.12, No.1, 2004, pp. 68-82. https://doi.org/10.4018/jgim.2004010105
  20. Lee, D. M. S., E. M. Trauth, and D. Farwell, "Critical Skills and Knowledge Requirement of IS Professionals: A Joint Academic/Industry Investigation", MIS Quarterly, Vol.19, No.3, 1995, pp. 313-340. https://doi.org/10.2307/249598
  21. Lee, S., D. C. Yen, H. Douglas, and S. Koh, "Evolution of IS Professionals Competency: An Exploratory Study", Journal of Computer Information Systems, Vol.41, No.4, 2001, pp. 21-31
  22. Lee, S., S. Koh, D. C. Yen, and H. L. Tang, "Perception Gaps between IS Academics and IS Practitioners: An Exploratory Study", Information and Management, Vol.40, 2002, pp. 51-61. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00132-X
  23. Leitheiser, R. L., "MIS Skills for the 1990s: A Survey of MIS Managers Perceptions", Journal of Management Information Systems, Vol.9, No.1, 1992, pp. 69-91. https://doi.org/10.1080/07421222.1992.11517948
  24. Marsick, V. J. and K. E. Watkins, Informal and Incidental Learning in the Workplace, New York; Routledge, 1990.
  25. Nelson, R. R., "Educational Needs as Perceived by IS and End-User Personnel: A Survey of Knowledge and Skill Requirements", MIS Quarterly, Vol.15, No.4, 1991, pp. 503-525. https://doi.org/10.2307/249454
  26. PMI (Project Management Institute), A Guide of Project Management Body of Knowledge (3rd ed.), PMI, 2004.
  27. Taylor, J. A., "Training, Career Development and Registration for Safety Critical Software Systems Specialists", IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine, Vol.6, No.9, 1991, pp. 3-8. https://doi.org/10.1109/62.90963
  28. Todd, P. A., J. D. McKeen, and R. B. Gallupe, "The Evolution of IS Job Skills: A Content Analysis of IS Job Advertisements from 1970 to 1990", MIS Quarterly, Vol.19, No.1, 1995, pp. 1-27. https://doi.org/10.2307/249709
  29. Trauth, E. M., D. W. Farwell, and D. Lee, "The IS Expectation Gab : Industry Expectation versus Academic Preparation", MIS Quarterly, Vol.7, No.3, Sep. 1993, pp. 293-303.
  30. Van der Krogt, F. J., "Learning Network Theory: The Tension between Learning Systems and Work Systems in Organizationss", Human Resource Development Quarterly, Vol.9, No.2, 1998, pp. 157-177 https://doi.org/10.1002/hrdq.3920090207
  31. Yen, D. C., H. G. Chen, S. Lee, and S. Koh, "Differences in Perception of IS Knowledge and Skills between Academia and Industry: Findings from Taiwan", International Journal of Information Management, Vol.23, No.6, 2003, pp. 507-522. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2003.09.011
  32. Yen, D. C., S. Lee, and S. Koh, "Critical Knowledge/Skill Sets Required by Industries: an Empirical Analysis", Industrial Management and Data Systems, Vol.101, No.8, 2001, pp. 432- 442. https://doi.org/10.1108/EUM0000000006173
  33. Young, D. and S. Lee, "The Relative Importance of Technical and Interpersonal Skills for New Information Systems Personnel", Journal of Computer Information Systems, 1996, pp. 66-71.