초록
본 연구는 국내 치과 병(의)원에 근무하는 중간관리자의 호칭, 업무, 월평균 소득, 지식경로, 업무 시 어려움 등의 현황을 조사하여, 중간관리자로서의 역할과 위치를 확립하는 기초자료로 삼고자 국내 치과병(의)원 중 총 108곳의 중간관리자에게 이메일을 이용한 설문지를 배포하여 중간관리자가 직접 설문에 응하도록 하였으며, 조사기간은 2008년 6월 1일부터 6월 30일까지 조사하였다. 통계분석은 SPSS 12.0 프로그램을 활용하여 카이제곱 검정과 분산분석을 실시하였으며, 무응답은 시스템 결측치로 처리하였다. 이에 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 직종별 구성원의 수는 병원 규모에 따라 치과병원이 구성원 수가 가장 높게 나타났으며, 구성원 중 치과위생사의 수가 치과병원에서 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 2. 중간관리자의 명칭은 대부분 실장으로 불리며 중간관리자로서의 경력은 치과병원은 1년에서 5년미만이 48.0%, 네트워크치과는 5년에서 10년미만이 52.9%, 치과의원은 1년에서 5년미만이 69.4%로 많았으며 통계적으로 유의하였다. 3. 업무 수행 시 지식 습득 경로는 대부분 병원 자체 세미나와 학회 세미나가 높게 나타났고, 업무 시 어려움은 치과병원에서는 원장님의 높은 기대가 네트워크치과와 치과의원은 다양한 지식습득의 어려움이 가장 높게 나타났다. 4. 중간관리자로서의 업무는 환자응대, 환자예약 및 변경, 전화업무, 치료계획 및 비용상담의 순으로 나타났다. 업무 중 병원경영, 우편물관리, 컴퓨터관리와 같은 행정업무는 낮은 비율로 나타났다.
The present study examined factors for current conditions of dental office manager in Korean dental clinic. 108 randomly selected members of Korean dental office manager responded to a questionnaire. A survey was conducted for a month from 1, June 2008, and the chi-square test and ANOVA were used in the statistical analysis. The findings of the study were as follows: The number of members depending on the type of occupation dental hospital was the highest number of members, members of the dental hygienist at the dental hospital number significantly higher. The career of dental office manager followed by 1-5 year in dental hospital, 5-10 year in dental network, 1-5 year in dental clinic accounting for 48%, 52.9%, 69.4%. The difficulty during duty performance are high expectation of owner in dental hospital, learning of dental office manager duty in dental clinic. The duty of dental office manager followed by customer service, appointment scheduling, telephone etiquette, treatment plan. Henceforth, it needs to standardize the Korean name of dental office manager and duty. Also, it have to an official certification system.