DOI QR코드

DOI QR Code

Dental Office Manager Current Conditions by Scale of Korean Dental Clinic

치과병(의)원의 규모에 따른 중간관리자의 현황

  • Received : 2010.07.14
  • Accepted : 2010.10.26
  • Published : 2010.10.28

Abstract

The present study examined factors for current conditions of dental office manager in Korean dental clinic. 108 randomly selected members of Korean dental office manager responded to a questionnaire. A survey was conducted for a month from 1, June 2008, and the chi-square test and ANOVA were used in the statistical analysis. The findings of the study were as follows: The number of members depending on the type of occupation dental hospital was the highest number of members, members of the dental hygienist at the dental hospital number significantly higher. The career of dental office manager followed by 1-5 year in dental hospital, 5-10 year in dental network, 1-5 year in dental clinic accounting for 48%, 52.9%, 69.4%. The difficulty during duty performance are high expectation of owner in dental hospital, learning of dental office manager duty in dental clinic. The duty of dental office manager followed by customer service, appointment scheduling, telephone etiquette, treatment plan. Henceforth, it needs to standardize the Korean name of dental office manager and duty. Also, it have to an official certification system.

본 연구는 국내 치과 병(의)원에 근무하는 중간관리자의 호칭, 업무, 월평균 소득, 지식경로, 업무 시 어려움 등의 현황을 조사하여, 중간관리자로서의 역할과 위치를 확립하는 기초자료로 삼고자 국내 치과병(의)원 중 총 108곳의 중간관리자에게 이메일을 이용한 설문지를 배포하여 중간관리자가 직접 설문에 응하도록 하였으며, 조사기간은 2008년 6월 1일부터 6월 30일까지 조사하였다. 통계분석은 SPSS 12.0 프로그램을 활용하여 카이제곱 검정과 분산분석을 실시하였으며, 무응답은 시스템 결측치로 처리하였다. 이에 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 직종별 구성원의 수는 병원 규모에 따라 치과병원이 구성원 수가 가장 높게 나타났으며, 구성원 중 치과위생사의 수가 치과병원에서 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 2. 중간관리자의 명칭은 대부분 실장으로 불리며 중간관리자로서의 경력은 치과병원은 1년에서 5년미만이 48.0%, 네트워크치과는 5년에서 10년미만이 52.9%, 치과의원은 1년에서 5년미만이 69.4%로 많았으며 통계적으로 유의하였다. 3. 업무 수행 시 지식 습득 경로는 대부분 병원 자체 세미나와 학회 세미나가 높게 나타났고, 업무 시 어려움은 치과병원에서는 원장님의 높은 기대가 네트워크치과와 치과의원은 다양한 지식습득의 어려움이 가장 높게 나타났다. 4. 중간관리자로서의 업무는 환자응대, 환자예약 및 변경, 전화업무, 치료계획 및 비용상담의 순으로 나타났다. 업무 중 병원경영, 우편물관리, 컴퓨터관리와 같은 행정업무는 낮은 비율로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김세자, "병원 간호업무에 있어서 중간관리자의 기능과 역할", 광주대학교 경상대학원 석사학위논문, 1991.
  2. 김은희, "수간호사의 리더쉽 역할과 조직성과에 관한 연구", 연세대학교 관리과학대학원 석사학위논문, 2002.
  3. 양종현, "병원경영의 리더쉽에 관한 연구", 경상대학교 경영대학원 석사학위논문, 2006.
  4. 윤창원, "병원조직에서의 서번트 리더십이 직무 태도와 직무성과에 미치는 영향", 동의대학교 일반대학원 박사학위논문, 2009.
  5. 남이진, "치과병원 중간관리자의 리더십 유형과 감성지능이 구성원의 조직몰입에 미치는 영향 : 경기도 수원지역 치과위생사를 중심으로", 경희대학교 경영대학원 석사학위논문, 2006.
  6. 이선화, "병원관리자의 리더십 유형이 직원의 직무태도와 고객지향성에 미치는 영향", 경기대학교 서비스경영전문대학원 석사학위논문, 2008.
  7. 노경희, "원장의 리더쉽유형과 의원 구성원의 직무만족 :대전광역시 의원을 중심으로", 숙명여자 대학교 정책대학원 석사학위논문, 1999.
  8. 강부월, "치과위생사의 조직몰입과 이직의도에 관한 연구", 동남보건대학 논문집, 제20권, 제1호, pp.83-91, 2002.
  9. 박태룡, "사회복지관 중간관리자의 업무수행에 관한 연구", 대구대학교 사회과학연구소, 제3권, 제1호, pp.211-230, 1996.
  10. Mintzberg H. Managing care and cure-up ang down, in and out. Heath Serv Manage Res, Vol 15, No.3, pp.193-206, 2002. https://doi.org/10.1258/095148402320176639
  11. 안보숙, "중간관리자의 역할", 병원약사회지, 제18권, 제3호, pp.311-316, 2001.
  12. 조영식, 치과병의원관리, 고문사, 2003.
  13. 박현양, "종합병원 간호조직의 리더십유형에 대한 선호도 연구", 충북대학교 행정대학원 석사학위논문, 2004.
  14. 이강희, "지휘관의 리더십 스타일이 부하들의 자율성 및 조직시민 행동에 미치는 영향", 고려대학교 경영정보대학원 석사학위논문, 2008.
  15. 배은정, "치과병원 중간관리자로서의 치과위생사 역할과 직무만족에 관한 연구 : 미르치과 네트 워크 중심으로", 계명대학교 대학원 석사학위논문, 2010

Cited by

  1. Through continuing education of dental hygienists for the job satisfaction vol.12, pp.4, 2012, https://doi.org/10.13065/jksdh.2012.12.4.771