참고문헌
- 박기용, 21세기 글로벌경쟁시대의 외식산업 경영학, 대왕사, 2009.
- 이영주, 강원도 음식관광 활성화 방안연구, 강원 발전연구원, 2007.
- J. C. Henderson, “Food as a Tourism resources; A view from Singapore,” Tourism Recreation Res. Vol.29, No.3, pp.69-74, 2004.
- S. Quan and N. Wang, “Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism,” Tourism Management, Vol.25, No.3, pp.297-305, 2004. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00130-4
- 이준엽, 권미영, “음식관광객의 관여가 음식관광 참여활동과 행동의도에 미치는 영향”, 관광경영연구, 제13권, 제2호, pp.177-198, 2009.
- 대홍기획, Changing Korean, 마케팅컨설팅그룹, 2002.
- 장혜진, “이탈리아의 지역음식문화에 관한 고찰: 전통요리를 중심으로”, 한국조리학회지, 제9권, 제4호, pp.203-220, 2003.
- 장혜진, “유럽의 음식문화”, 외식경영연구, 제6권, 제2호, pp.209-211, 2003.
- E. Wolf, Culinary Tourism: A Tasty economic proposition. www.culinarytourism.org., 2002.
- A. M. Hijalager and G. Richards, Tourism and Gastronomy, Routledge, London, 2002.
- P. Boniface, Tasting Tourism: Travelling for Food and Drink, Burlington: Ashgate, Aldershot, 2003.
- C. M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis, and B. Cambourne, Food Tourism around the world: Development, Management & Markets. Butterworth-Heinemann, 2003.
- 김천중, 이주형, “한국전통음식의 문화관광상품화 방안에 관한 연구”, 호텔경영학 연구, 제7권, 제1호, pp.163-188, 1998.
- 권세정, 이정하, “향토음식개발 및 관광상품화 방안에 관한 연구: 경상북도 북부지방을 중심으로”, 한국관광산업연구, 제19권, 제0호, pp.49-60, 2004.
- 신서영, 장해진, 양일선, 정라나, 이해영, “컨조인 트분석을 이용한 한국전통음식 관광상품 선택속성에 관한 연구”, 대한지역사회영양학회지, 제9 권, 제5호, pp.654-662.
- 양일선, 장해진, 신서영, 정라나, “한국전통음식 문화를 소재로 한 인바운드 관광상품 개발”, 외식 경영연구, 제7권, 제3호, pp.87-116, 2004.
- 서윤정, 한국전통음식에 대한 만족도 조사연구: 방한 일본관광객을 대상으로, 경주대학교 대학원 석사학위논문, 2005.
- 권미영, “경주지역 방문객들의 전통음식에 대한 평가”, 문화관광연구, 제10권, 제1호, pp.37-47, 2008.
- C. M. Hall and R. Mitchell, Wine and Food Tourism. In N. Douglas, N. & R. Derrett. Special Interest Tourism. Wiley, 2001.
- C. M. Hall and L. Sharples, The consumption of experiences or the experience of consumption? An introduction to the tourism of taste, Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets. Oxford. Butterworth-Heinemann, 2003.
- Canadian Tourism Commission, 2002
- 이소영, 음식관광자원 인벤토리 및 음식관광상품 경쟁력 평가도구개발, 연세대학교 대학원 식품영양학과 석사학위논문, 2008.
- Kirshenblatt-Gimblett B. Foreword. In L. M. Long(Ed). Culinary Tourism. Lexington. The University Press of Kentucky. pp.11-14, 2004.
- J. Kivela and J. C. Crotts, “Tourism and Gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination,” J. of Hospitality & Tourism Research, Vol.30 No.3, pp.354-377, 2006(8). https://doi.org/10.1177/1096348006286797
- Int'l Culinary Tourism Association, Introduction to Culinary Tourism from, 2008. http://www.culinarytourism.org/introduction.html
- Y. Hu and J. Ritchie, “Measuring destination attractiveness: A contextual approach,” J. of Travel Research, Vol.32, No.2, pp.25-35, 1993. https://doi.org/10.1177/004728759303200204
- O. Jenkins, “Understanding and Measuring Tourist Destination Images,” Int'l J. of Travel Research, Vol.1, No.1, pp.1-15, 1999.
- L. M. Long, “Culinary tourism,” Kentucky: The University Press of kentucky, 2004.
- L. M. Long, “Food pilgrimages: Seeking the sacred and the authentic in food,” Appetite, Vol.47, No.3, p.393, 2006.
- 엄서호, 서천범, 레저산업론 3판, 학현사, 2004.
- B. Korissoff, M. Bohman, and J. Caswell, A Global food Trade and consumer demand for quality: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2002.
- P. Dittermer, Dimensions of the hospitality industry: An introduction. 3rd ed. New York: Wiley, 2001.
- A. M. Hjalager and G. Richards, Tourism and gastronomy. 1st edition, London: Routledge, 2002.
- 고범석, 강성우, “대구지역 향토음식의 인식도에 관한 연구: 대구 동인동 찜갈비를 중심으로”, 한국조리학회지, 제10권, 제4호, pp.15-30, 2004.
- J. G. Molz, Tasting an imagined thailand: Authenticity and culinary tourism in Thai restaurant. In L. K. Long. Culinary Tourism. Lexington: The University Press of Kenturkey, 2004.
- L. M. Long, “Culinary Tourism: A folkloristic perspective on eating and otherness,” Southern Folklore. Vol.55, No.3, pp.181-204, 1998.
- 윤선희, 음식관광 관여와 지역애착도가 여행지 음식추구성향에 미치는 영향. 대구대학교 대학원 박사학위논문, 2008.
- 이소연. 음식관광 관여도와 음식에 대한 관심이 관심지 추구성향에 미치는 영향분석, 연세대학교 생활환경대학원 석사학위논문, 2009.
- 이민정, 음식에 대한 관심도가 관광지 선택에 미치는 영향. 숙명여자대학교, 전통문화예술대학원 석사학위논문, 2008.
- 김은혜, 이민아, “음식관광에 대한 소비자의 인식 및 요인분석”, 대한지역사회영양학회지, 제15 권, 제1호, pp.83-93, 2010.
- 이정원, 이상미, 문보영, “에스닉레스토랑의 이미지가 음식관광 참여의도에 미치는 영향”, 외식경영연구, 제12권, 제5호, pp.205-227, 2009.
피인용 문헌
- A Study on the Intake and Satisfaction Levels of Busan Foods among Japanese Tourists vol.42, pp.4, 2013, https://doi.org/10.3746/jkfn.2013.42.4.644
- The Effect of Food Tourism Behavior on Food Festival Visitor’s Revisit Intention vol.10, pp.10, 2018, https://doi.org/10.3390/su10103534