DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Neurofeedback Traing on the hearing impairments Student about Resistance Stress

청각장애 학생들의 일상적 스트레스 저항능력에 뉴로피드백 훈련이 미치는 영향 분석 연구

  • Bak, Ki-Ja (Dept. of Neuroscience Seoul University of Buddhism)
  • 백기자 (서울불교대학원대학교 뇌 과학)
  • Received : 2010.05.17
  • Accepted : 2010.09.08
  • Published : 2010.09.30

Abstract

This study was to examine the effectiveness of neurofeedback training by observing the pre and post brainwave measurement results of about 16(Primary Student 6, middle school student10) student who have shown resistance stress and body stress, mental stress. The study was examined at S city M dong A hearing impairments student, from Mar. 2008 and to Feb. 2009. The methodology used in the study is the Coloring Analysis Program of the Brain Quotient Test. As the brain waves are adjusted by timeseries linear analysis, the brain function quotients can reflect the functional states of the brain. The training took place two times a week, for about 40 minutes per session. The result confirmed the differences of both resistance stress quotient and body stress, mental stress. The results of the analysis show that neurofeedback training plays positive role in changing the brain function. Therefore, the result of the study shows that there is possibility that Neuro Feedback technique might be positively affecting resistance stress of the hearing impairments student, relationship between neurofeedback training and stress among several categories.

본 연구는 2008년 3월부터 2009년 2월까지 S시 M동에 위치한 A청각장애인학교 학생 16명(초등학생 6명, 중학생 10명)을 대상으로 일상적 스트레스저항 능력에 뉴로피드백 훈련이 미치는 영향을 보고자하였다. 뇌파 측정 후 뉴로소프트에 포함되어 있는 그림 색칠하기로 휴식, 주의력, 집중력을 각기 1분씩 측정하여 자기조절능력을 분석하였다. 피검자가 피드백한 뇌파 중 상대적 비율이 가장 적은 주파수가 피검자의 훈련모드가 된다. 훈련장소는 A청 각장애인학교 훈련실, 1회 훈련시간은 40분이었으며 일 주일에 최소 2회로 방학을 제외한 8개월 정도 훈련을 실시하였다. 뉴로피드백 훈련 전과 훈련 후의 항스트레스지수, 긴장도(육체적 스트레스), 산만도(정신적 스트레스)의 비교는 뇌파측정을 통한 정량적인 뇌기능분석을 적용하였다. 첫째, 청각장애학생들의 스트레스저항 능력에 뉴로피드백 훈련이 긍정적인 영향을 미쳤으며, 항스트레스(좌 우)가 통계적으로 유의하였다. 둘째, 청각장애학생들의 육체적 정신적 긴장 저항 능력에 뉴로피드백 훈련이 긍정적인 영향을 미쳤으며, 긴장도(좌 우)와 산만도(좌 우)가 통계적으로 유의하였다. 이상의 연구 결과를 종합해 볼 때 청각장애학생들의 일상적 스트레스 저항 능력에 뉴로피드백 훈련이 효과적인 중재임이 검증되었다.

Keywords

References

  1. 이영준, "청각장애 고등학생과 일반 고등학생의 스트레스 요인과 대처방식 및 학교생활 적응 비교 연구", 창원대학교 대학원 석사학위 논문. 2008.
  2. Annison, J., "The experience of disability." In J. Annison, J. Jenkinson, W. Sparrow, & E.Bethune(Eds).Disability; a guide for health professionals, pp. 297-316. 1996.
  3. Murphy, L. & Corte, S., "School-related stress and the special child". Special Parent/Special Child, 6, 1-8. 1990.
  4. 이유선, "사회적 지지와 자기지각이 장애청소년의 학교 생활적응에 미치는 영향", 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문. 1996.
  5. Kropp, P.& Gerber, W. D., "On the pathophysiology of migraine-links for emprically emprically based treatment with neurofeedback". Appl Psychophy siylo Bioffeedback, 27(3), 203-213. 2002. https://doi.org/10.1023/A:1016251912324
  6. 황영숙, "초, 중학생의 학업성적, 학업자아개념 및 스트레스", 한양대학교 대학원 석사학위 논문. 1996.
  7. 김현영, "고교생의 스트레스요인과 대처방식에 따른 문제행동의 차이연구", 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문. 2003.
  8. Lazarus, R. S., "Stress, appraisal and coping", New York: Springs Publishing Co. 1985.
  9. Moos, R. H. & Billings, A, G., "coping Stress & social resource among adult with unipolar depression", Journal of Personality & Social. 1984.
  10. 김동구, 박형배, 안영우, "Neueodeedback 원리와 임상응용" 스트레스 연구, 13(2), pp. 93-98. 2005.
  11. 김대식, 최창욱, "뇌파 검사학", 고려의학. 2001.
  12. 박병운, "뉴로피드백 입문", (재)한국정신과학 연구소. 2005.
  13. 김용진, "학습활동의 뇌파분석에 기초한 두뇌순환 학습 모형의 개발과 과학학습의 적용", 서울대학교 대학원 박사학위 논문. 2000.
  14. 임성은, "족욕이 성인 여성의 스트레스 및 인체 변화에 미치는 영향", 서경대학교 대학원 석사학위 논문. 2007.
  15. 백기자, "유아들의 스트레스저항 능력에 뉴로피드백 훈련이 미치는 영향" 한국산학기술학회 논문지, 11권 3호 pp.1066-1070, 2010a. https://doi.org/10.5762/KAIS.2010.11.3.1066
  16. 안상균, 백기자 "뇌파 조절 훈련을 통한 스트레스 저항능력이 학업성취도에 미치는 영향연구 -초등학생 을 대상으로- 한국산학기술학회 논문지,10권 10호, pp. 2952-2958, 2009.
  17. 김춘자, "청소년의 인생태도와 스트레스 대처 방식이 행동 및 심리적 안녕감에 미치는 효과, 한양대학교대학원 석사학위 논문. 2001.

Cited by

  1. The Review for Studies of Neurofeedback Training vol.25, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7231/jon.2014.25.3.271