Abstract
The multi-outlets were installed on the existing seawater exchange breakwater in order to improve seawater exchange rate at Jumunjin harbor. Physical and numerical model system were fulfilled for 4 cases to evaluate seawater exchange system which is able to discharge water remotely. The seawater circulation pattern and seawater exchange rate in the harbor were compared and analyzed. Consequently, total seawater exchange rate for CASE 1 was calculated 48% due to the dead zones which hinder seawater circulation in the harbor. Otherwise, the seawater exchange rates of CASE 2, CASE 3, and CASE 4 with the installation of the system were enhanced 19%, 15% and 17%, respectively compare to CASE 1.
주문진항의 해수교환율을 증대시킬 목적으로 기존의 해수교환방파제에 원거리 방류가 가능하도록 다기수로를 설치하였다. 원거리 방류가 가능한 해수교환시스템의 성능을 평가하기 위해서 총 4개의 CASE를 선정하여 수리모형 실험과 수치모형실험을 실시하였고, 항내수역의 해수순환 양상과 해수교환율을 비교 및 분석하였다. 실험결과 기존의 해수교환방파제(CASE 1)를 통하여 유입된 해수는 정체수역의 발생으로 전체 해수교환율이 48%로 측정되었다. 반면, 원거리 방류가 가능한 해수교환시스템은 해수순환이 원활하지 않은 정체수역까지 외해수를 전달하여 CASE 2, CASE 3, 그리고 CASE 4의 경우 전체 해수교환율은 CASE 1에 비교하여 각각 19%, 15%, 그리고 17%가 향상되었다.