Design and Implementation of Group Behaviors for Doves by Using a Finite State Machine

유한상태기계를 사용한 비둘기들에 대한 집단행동의 설계 및 구현

  • Lee, Jae-Moon (Dept. of Multimedia Engineering, Hansung University) ;
  • Cho, Sae-Hong (Dept. of Multimedia Engineering, Hansung University)
  • 이재문 (한성대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 조세홍 (한성대학교 멀티미디어공학과)
  • Received : 2010.05.10
  • Accepted : 2010.06.08
  • Published : 2010.06.20

Abstract

This paper is to design and implement the system to simulate spontaneously the group behaviors for the various states of doves. To do this, the group behaviors of doves were divided into the four action models such as 'Flying', 'Landing', 'Eating' and 'Taking off'. The steering forces composing of each action model were found and each action model was designed by using the finite state machine. The designed system was implemented by integrating the Ogre engine. From the simulations of the implemented system, the values of the parameters for the steering forces were found so that it can represent the spontaneous group behaviors of doves.

본 논문은 비둘기들의 다양한 상태에 대하여 집단행동을 자연스럽게 시뮬레이션하는 시스템을 설계하고 구현하는 것이다. 이것을 하기 위하여 비둘기들의 집단행동은 '날아가기', '내려앉기', '먹이먹기' 및 '날아오르기'와 같이 4개의 액션모델로 나뉘었다. 각 액션모델을 구성하는 조종힘들이 찾아졌으며, 유한상태기계 기법을 사용하여 설계되었다. 설계된 시스템은 오우거 엔진과 집적하여 구현되었다. 구현된 시스템의 시뮬레이션으로부터 비둘기들의 자연스러운 집단행동을 표현하는 조종힘에 대한 다양한 파라미터 값들을 찾을 수 있었다.

Keywords

References

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