Consideration for Solution of a Difficult Problem and Application of CM.VM in Blasting Excavation for Korea-China and Korea-Japan Sea Bottom Tunnel

한중.한일 해저터널 발파굴착의 난제해결과 CM.VM 적용에 대한 고찰

  • 신창용 (동서대학교 토목공학과) ;
  • 안명석 (동서대학교 에너지생명/건축토목공학부) ;
  • 박호경 (한국기술사회 대구.경북지회)
  • Received : 2010.05.26
  • Accepted : 2010.06.21
  • Published : 2010.06.30

Abstract

A plan of construction of subsea tunnels connecting Korea-Japan and Korea-China have been discussing over the past several ten years. This paper were wrote about the present capacity of our engineer, the cooperation plan of politics and economy. Especially we examined and studied resolution method and technical problem in the construction of Sub-sea tunnel. In terms of excavation technology, Blasting and water resistance technology should be cared considering the status of rock such as fault in the deep sea. After of a construction work, it should be carefully designed and constructed for the fire and leakage management in Tunnel, It should be applied to High Construction Management Professional and Value Management(CVS) etc.

한일해저터널 구상에 이어 한중해저터널에 관한 토론이 공개적으로 시작되었다. 이에 우리 기술진의 현재의 역량과 정치적 경제적 협조방안을 열거하였으며 특히 해저터널 건설시의 기술적 문제점과 해결과제를 조사 연구하였고 이에 따른 방안을 제시하였다. 굴착기술 측면에서는 깊은해저에서의 단층대 등 암반상태를 감안한 발파 방수처리기술 등을 고려 해야겠다. 완공 후 터널내 화재와 누수관리 등에 더욱 유의하여 설계 시공하고 고급 건설사업관리제도(CMP)와 가치공학 및 창조경영공학(CVS)등을 적용해야 할 것으로 생각된다.

Keywords

References

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