Abstract
In this paper, we analyse empirically the relation between the IT competency of the Group enterprises, and the management performance of the subsidiary IT service firms in Korea. The 24 IT service firms and relative Group enterprises are included for analysis. The various hypotheses established are validated by t-test method statistically. The results shows that IT competency level of the Group enterprises was affected by not only their sales volumes, new investment volume of IT service, but system management(SM) and inner captive market's sales volume of subsidiary IT service firms also. Additionally the sales volume of IT service firms was affected positively by their inner-captive market's sales, system management sales volume, and the sales volume of their Group enterprise. The service competency of the subsidiary IT service firms is shown as more high in the lower intensity of outer-captive and system integration(SI) business, as well as in the upper intensity of inner-captive and SI business.
본 연구에서는 계열 IT서비스 기업을 갖는 국내 대형 그룹사의 IT수준과 IT서비스 기업의 성과에 대한 관련성을 실증적으로 분석하였다. 총 24개 IT서비스 기업과 관련 그룹사를 대상으로 한 연구에서, 관련 가설을 수립하여 집단간 차이분석(t-test)을 통해서 통계적으로 검증하였다. 그 결과, IT서비스사의 SM 매출과 대내 매출, 대내 서비스 역량 및 종합 서비스 역량 그리고 그룹사 자체의 매출액 및 IT 서비스 신규투자 규모가 고객 그룹사의 IT수준에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 고객 그룹사의 매출, IT서비스 기업의 대내 및 SM 매출이 높은 집단에서 IT서비스 기업의 매출액이 높게 나타났으며, 대외 사업 비중 및 SI 사업 비중이 낮은 집단과, 대내 사업 비중 및 SM 사업 비중이 높은 집단에서 IT 서비스 기업의 서비스 역량이 높게 나타났다.