Symbolism and Psychology of Colors in Painting - Focusing on a Color Comparison between Vincent Van Gogh and Gustav Klimt -

회화에 나타난 색채상징성 및 색채심리 - 빈센트 반 고흐와 구스타프 클림트의 그림에 나타난 색채비교를 중심으로 -

  • Im, Nu-Ry (Dept. of Beauty Arts, SeoKyeong University) ;
  • Oh, In-Young (Dept. of Beauty Arts, SeoKyeong University)
  • 임누리 (서경대학교 미용예술대학원) ;
  • 오인영 (서경대학교 미용예술학과)
  • Received : 2009.12.10
  • Accepted : 2010.04.23
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study aims to examine associationistic psychology and psychological operation associated with each color image, then to study the relation between particular colors used in paintings produced by Gogh and Klimt in different times and these painters' psychology in a bid to explore the meaning and role of psychological operation of colors. The findings of the study indicated that red and blue colors represent mainly negative images, while yellow and orange colors represent mainly positive images and psychologies. Specifically, in the case of Gogh, red expresses anxiety, a negative image, yellow symbolizes passion, a major positive image of emotional liberation, dark and thick green and the green involving blue symbolize negative images, emptiness and despair, and blue represents negative images of internal desire conflicts, and screaming. Also, purple used together with white represents anxiety and depression. In the case of Klimt, red represents negative images of anger toward mother and suppressed energy, yellow, an alternative to gold color, symbolizes the positive image of hope, passion, desire and eroticism, the arrangement of strong gold and orange colors represents a color of psychological healing more than a color of hope. As such, colors used in paintings produced by modern Western painters express the physiological conditions, psychological feeling and emotion in life, at the time when the artists produced such works. It was found that colors are yet another language of expressing emotions, and symbolize the psychologies of the artists, indicating that colors have something to do with the painters' experience and emotional impulses.

Keywords

References

  1. 장지명 (1999). 감성시대의 칼라마케팅에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 24.
  2. 류화정 (2006). 컬러테라피의 활용방안과 과제. 한세대학교 대학원 석사학위논문, p. 5.
  3. 장지명, (1999). 감성시대의 칼라마케팅에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 25.
  4. 류화정 (2006). 컬러테라피의 활용방안과 과제. 한세대학교 대학원 석사학위논문, p. 7.
  5. 이희석 (1989). 빈센트 반 고흐 회화의 표현과 색채. 인하대학교 대학원 석사학위 논문.
  6. 김미경 (2005). 구스타프 크림트의 인물화 색채 심리 분석 연구. 원광대학교 대학원 석사학위논문, p.5.
  7. 이기석 (1989). 고흐회화에 있어서 표현적 특성에 관한 연구. 강원대학교 대학원 석사학위논문, p. 36.
  8. 윤용준 (1993) 빈센트 반 고흐의 색채에 관한 연구. 한남대학교 대학원 석사학위논문, p. 43.
  9. 최희선 (2004). 구스타프 클림트 회화의 상징성에 관한 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문, p. 59.
  10. 김미경 (2005). 구스타프 클림트의 인물화 색채심리 분석 연구. 원광대학교 대학원 석사학위논문, p. 58.
  11. KBS 색채 연구소편 (2004). 색채1. KBS사업단, p.2.
  12. F. Birren (1961). Color from and Space. New york: Reinhold Publishing Co, p. 52.
  13. 윤일주 (1974). 색채학 입문. 민음사, pp. 13-14.
  14. 문은배 (2005). 색채의 이해와 활용. 서울: 안그라픽스, p. 15.
  15. 김용훈 (1998). 색채 메카니즘. 현흠사, p. 16.
  16. 고애란 (1990). Suit의 색과 신체노출이 정숙성 인상에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문, p. 28.
  17. 김광경 (1992). 남성적 여성적 의복이 직장여성의 직업특성과 직업 적합성 지각에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문, p. 32.
  18. 강혜원 (1995). 의상 사회 심리학. 서울: 교문사, p. 28.
  19. 최영훈 (1985). 색채학 개론. 미진사, p. 6.
  20. 류화정 (2006). 컬러테라피의 활용방안과 과제. 한세대학교 대학원 석사학위논문, p. 12.
  21. 김민서 (2007). 색채표현에 따른 아동심리 연구. 수원대학교 대학원 석사학위논문, p. 6.
  22. 류화정 (2006). 컬러테라피의 활용방안과 과제. 한세대학교 대학원 석사학위논문, pp. 19-21.
  23. 하워드 선 외1(Howard & Dorothy Sun) (2003). 내 삶에 색을 입히자. 예경, p. 22.
  24. 스에나가 타미오(末永蒼生). 박필임 역 (2001). 색채심리, p. 44.
  25. 스에나가 타미오(末永蒼生). 박필임 역. (2001). 색채심리, p. 60.
  26. 스에나가 타미오(末永蒼生). 박필임 역. (2001). 색채심리, p. 61.
  27. 김용숙 (2008). 컬러 심리 커뮤니케이션. 일진사, p. 93.
  28. 류희만 (2008). 피부관리의 컬러테라피 적용에 관한 기초적 연구, 동명대학교 대학원 석사학위논문, p. 85.
  29. 김유순 외 5명 (2004). COLOR PERSONAL COLOR. 서울: 예림, p. 79.
  30. 이수진 (2005). 유아를 위한 그림책에서의 색채표현 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 54.
  31. 김용숙 (2008). 컬러 심리 커뮤니케이션. 일진사, p. 128.
  32. 김용숙 (2008). 컬러 심리 커뮤니케이션. 일진사, p. 89.
  33. 김유순 외5명. (2004). COLOR PERSONAL COLOR. 서울: 예림, p. 93.
  34. 장문호 (1982). 서양 미술사. 형성출판사, p. 245.
  35. G. 슈미드, 김윤수 역 (1974). 근대회화소사. 일지사, p.26.
  36. 이일 (1975). 반 고흐. 서울: 열화당, p. 18.
  37. 자료검색일 2009. 3. 8, 자료출처 http://blog.naver.com/shymoon0719/80005890816
  38. 이경성 (1973). 미술 감상 입문, p. 234.
  39. 자료출처 2009. 3. 8. 자료출처 http://www.fotoya.net/
  40. 이경성 (1973). 미술 감상 입문, p. 159.
  41. 자료검색일 2009. 3. 8. 자료출처 http://blog.naver.com/ggom1213/60061468314
  42. 이경성 (1973). 미술 감상 입문, p. 20.
  43. 자료검색일 2009. 3. 8, 자료출처 http://blog.naver.com/haisung3/150032288108
  44. 자료검색일 2009. 11. 14, 자료출처 http://blog.naver.com/haisung3/150032288108
  45. 자료검색일 2009. 3. 8, 자료출처 http://blog.naver.com/pinklady813/130020060858
  46. 자료검색일 2009. 3. 8. 자료출처http://imagebingo.naver.com
  47. 자료검색일 2009. 5. 2. 자료출처 http://imagebingo.naver.com /album/image_view.htmd=v
  48. 자료검색일 2009. 5. 2, 자료출처 http://blog.naver.com/ggom1213/60061468314
  49. 세계의 명화3 (1980). 17-18세기. 서울: p. 109.
  50. 자료검색일 2009. 5. 2, 자료출처 http://blog.naver.com/ojt33/100060522154
  51. 자료검색일 2009. 5. 2. 자료출처 http://blog.naver.com/es_deviation/19170550
  52. 우순옥 (1998). 빈센트 반.고흐 회화에 관한 연구. 충북대학교 대학원 석사학위논문, p. 37.
  53. 자료검색일 2009. 5. 28, 자료출처 http://blog.naver.com/kukufam/50009763217
  54. 자료검색일 2009. 5. 28, 자료출처 http://blog.naver.com/marian85/100062620175
  55. 김미경 (2005). 구스타프 크림트의 인물화 색채 심리 분석 연구. 원광대학교 대학원 석사학위논문, p. 38.
  56. 자료검색일 2009. 5. 28, 자료출처 http://img.myphototv.com/Common/PhotoViewR.aspx?
  57. 최희선 (2004). 구스타프 클림트 회화의 상징성에 관한 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문, p. 15.
  58. 자료검색일 2009. 5. 28, 자료출처 http://blog.naver.com/amazon33/60059826131
  59. 이경희 (2007). 구스타프 클림트의 작품세계 연구. 단국대학교 대학원 석사학위논문, p. 35.
  60. 자료검색일 2009. 5. 28, 자료출처 http://imagebingo.naver.co
  61. 자료검색일 2009. 5. 28, 자료출처 http://imagebingo.naver.com/
  62. 김미경 (2005). 구스타프 크림트의 인물화 색채 심리 분석 연구. 원광대학교 대학원 석사학위논문, p. 26.
  63. 자료검색일 2009. 5. 28. http://blog.naver.com/85camille100036741724
  64. 김진화 (1990). 구스타프 클림트의 회화에 나타난 기호적 상징성 고찰. 세종대학교 대학원 석사학위논문, p.46.
  65. 자료검색일 2009. 5. 28, 자료출처 http://www.goldfish.pe.kr/klimt/index.html
  66. 김미경 (2005). 구스타프 크림트의 인물화 색채 심리 분석 연구. 원광대학교 대학원 석사학위논문, p. 31.
  67. 우순옥 (1998). 빈센트 반.고흐 회화에 관한 연구. 충북대학교 대학원 석사학위논문, p. 41.
  68. 이기석 (1989). 고흐회화에 있어서 표현적 특성에 관한 연구. 강원대학교 대학원 석사학위논문, p. 18.
  69. 이희석 (1989). 빈센트 반 고흐의 회화의 표현과 색채, 인하대학교 대학원 석사학위논문, p. 15.
  70. 최희선 (2004). 구스타프 클림트 회화의 상징성에 관한 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문, p. 19.
  71. 김미경 (2005). 구스타프 크림트의 인물화 색채 심리 분석 연구. 원광대학교 대학원 석사학위논문, p. 32.
  72. 김진화 (1990). 구스타프 클림트의 회화에 나타난 기호적 상징성 고찰. 세종대학교 대학원 석사학위논문, p. 49.