The Case Study on the Creation and the Use of the Bibliotherapy Program for the Correctional Education of Juvenile Delinquents: Focus on the Juvenile Correctional School at P City

비행 청소년 교정교육을 위한 독서치료 프로그램 개발 및 적용 사례 연구 - P소년원을 중심으로 -

  • Received : 2010.02.23
  • Accepted : 2010.06.25
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of this study is to discuss about problems exposed as operating of bibliotherapy program and to find way to vitalize bibliotherapy as a correctional education for juvenile delinquents. The institutionalized youths of juvenile correctional school at P city which have been chosen as the sample representatives for planning, implementing, accessing and analyzing this program. The analysed results of the program show that points are to be considered: (1) Priority should be given to self-motivated youths when selecting participants. (2) Setting up as a regular program at juvenile correctional school. (3) To be necessary active participation, individual program should be provided in abreast of group program. (4) Creating adequate environment in other to ensure continuous self-healing for bibliotherapy (5) To create of professional bibliotherapy programs specialized for juvenile delinquents (6) Bases for Cooperation between the Ministry of Justice and The National Central Library, and between local juvenile corrective institutions and local libraries (7) Ultimately, To found a library at juvenile correctional schools.

이 연구의 목적은 비행 청소년의 교정교육의 일환으로서 독서치료 프로그램을 적용해 보고 프로그램 운영상 드러난 문제를 논의함으로써 교정교육 프로그램으로서 독서치료의 활성화 방안을 모색하는 데 있다. 연구 사례로는 P소년원의 재원생을 대상으로 독서치료 프로그램을 계획, 적용, 평가하여 분석하였다. 사례 독서치료 프로그램을 분석한 결과, 소년원에서 효과적인 독서치료 프로그램을 실시하려면 다음과 같은 점을 고려해야 한다. (1) 프로그램 참여자 선발단계에서 자발성의 원리를 적용한다. (2) 소년원의 정규 프로그램으로 계획되어야 한다. (3) 개인 독서치료 프로그램 병행이 필요하다. (4) 소년원내 독서(치료) 환경이 마련되어야 한다. (5) 소년원생을 위한 전문적인 독서치료 프로그램 개발이 필요하다. (6) 법무부와 국립중앙도서관, 지역의 소년원과 지역의 도서관간의 협약을 통해서 협력 기반을 마련한다. (7) 궁극적으로는 소년원 도서관이 원내에 설치되어야 한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국학술진흥재단

References

  1. 법무부 소년보호기관, [인용 2010. 2. 16].
  2. Linda B. Hendrickson, "The 'Right' Book for the Child in Distress," School Library Journal, Vol.34, Issue.8 (April 1988), p.40.
  3. Price Chennault, "Correctional Institutions Helping the Functionally Illiterate," ALA Bulletin, Vol.58(September 1940), p.684.
  4. Leila P. Craig, "Boys and Books Get Together," The Child, Vol.16(March 1952), pp.98-109.
  5. Maurice Floch and G. Casey, "The Library Goes to Prison," ALA Bulletin, Vol.149(March 1955), pp.126-128.
  6. Juanita Kidd Stout, "Troubled Child and Reading Achievement," Catholic Library World, Vol.36(May-June 1965), pp.603-608.
  7. Joseph S. Zaccaria and Harold A. Mosses, Facilitating Human Development Through Reading(Champaign : Stipes, 1968), p.39.
  8. 변우열, "비행 청소년 인성치료를 위한 독서요법," 도서관학논집, 제26집(1997. 7), pp.143-144에서 재인용.
  9. 大神貞男, 讀書療法 : その基礎と 實際(東京 : 文敎書院, 1973).
  10. 변우열, "비행 청소년 인성치료를 위한 독서요법," 도서관학논집, 제26집(1997. 7), pp.145.
  11. 손정표, "비행 청소년 인성치료를 위한 독서요법 개발과 도서관인의 사회적 책임," 도서관, 통권 224(1978. 10).
  12. 박용두, "독서요법에 의한 생활지도: 부적응 학생을 중심으로," 수도교육, 제62집(1981. 12).
  13. 금용태, 청소년 비행 치료를 위한 독서요법에 관한 연구(석사학위논문, 원광대학교 교육대학원, 1986).
  14. 김병수, "청소년 비행예방을 위한 긍정적 자아개념 육성방안: 독서요법을 통한 집단지도 모형 개발을 중심으로," 서울특별시교육연구원, 교육논문집 10(1988. 11).
  15. 윤달원, 비행 청소년 자아개념 육성을 위한 독서요법의 효과(박사학위논문, 성신여자대학교 대학원, 1990).
  16. 변우열, "비행 청소년 인성치료를 위한 독서요법," 도서관학논집, 제26집(1997. 7).
  17. 민영숙, "청소년의 비행과 독서요법의 적용에 관한 연구," 출판문화연구소논문집, 제1집(1999).
  18. 김상윤, 비행 청소년들을 위한 교정시설 연구와 비행 예방책으로서 종교교육 : 소년원을 중심으로(석사학위논문, 가톨릭대학교 대학원, 2002), p.6.
  19. 개정 소년원법 제2조.
  20. 김상윤, 비행 청소년들을 위한 교정시설 연구와 비행 예방책으로서 종교교육 : 소년원을 중심으로(석사학위논문, 가톨릭대학교 대학원, 2002), p.7.
  21. 소년원법 제5조.
  22. 소년원법 제28조.
  23. 윤주영, "비행 청소년 문제행동의 현황과 교정복지적 대책," 교정복지연구, 제5호(2006), p.145.
  24. 윤주영, "비행 청소년 문제행동의 현황과 교정복지적 대책," 교정복지연구, 제5호(2006), p.114.
  25. 오원선, "비행 청소년 교정교육의 대안적 해결방안에 관한 연구," 矯正硏究, 제37호(2007), p.109.
  26. 오원선, "비행 청소년 교정교육의 대안적 해결방안에 관한 연구," 矯正硏究, 제37호(2007), p.110.
  27. 법무부 보호소년기관, [인용 2010. 2. 16].
  28. 오원선, "비행 청소년 교정교육의 대안적 해결방안에 관한 연구," 矯正硏究, 제37호(2007), p.116.
  29. 오원선, "비행 청소년 교정교육의 대안적 해결방안에 관한 연구," 矯正硏究, 제37호(2007), p.130-131
  30. 변우열, "비행 청소년 인성치료를 위한 독서요법," 도서관학논집, 제26집(1997. 7), pp.140-141.
  31. 홍명자, "교도소도서관의 교화교육에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제4호(2003. 12), pp.41-63.
  32. 홍명자, "교도소도서관의 교화교육에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제4호(2003. 12), pp.57.
  33. 홍명자, "교도소도서관의 교화교육에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제4호(2003. 12), pp.58.
  34. Sandra Souza, "Real Libraries, Real Librarians," Wilson Library Bulletin(October 1997), pp.37-38.
  35. 홍명자, "교도소도서관의 교화교육에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제4호(2003. 12), pp.211.
  36. Patrick Jones, "Motive and Opportunity: Serving Teens in the Correctional System," CSLA, J.27, No.1 (Fall 2003), p.26.
  37. Eleanor Frances Brown, "Prisons and Other Correctional Institutions," Bibliotherapy and Its Widening Applications(Metuchen, N.J. : The Scarecrow Press, Inc., 1975), pp.168-169.
  38. Eleanor Frances Brown, "Prisons and Other Correctional Institutions," Bibliotherapy and Its Widening Applications(Metuchen, N.J. : The Scarecrow Press, Inc., 1975), pp.163
  39. Eleanor Frances Brown, "Prisons and Other Correctional Institutions," Bibliotherapy and Its Widening Applications(Metuchen, N.J. : The Scarecrow Press, Inc., 1975), pp.151-179.
  40. 법무부 소년보호기관, [인용 2010. 2. 16].
  41. 김상윤, 비행 청소년들을 위한 교정시설 연구와 비행 예방책으로서 종교교육 : 소년원을 중심으로(석사학위논문, 가톨릭대학교 대학원, 2002),, p.20.
  42. 법무부 소년보호기관, [인용 2010. 2. 16].
  43. 법무부 소년보호기관, [인용 2010. 2. 16].
  44. 김수경, "문제청소년 교정활동으로서 독서치료 프로그램 적용 사례," 한국․독일 도서관 컨퍼런스(서울 : 국립 청소년도서관, 2008), pp.116-129 참조.
  45. Eleanor Frances Brown, "Prisons and Other Correctional Institutions," Bibliotherapy and Its Widening Applications(Metuchen, N.J. : The Scarecrow Press, Inc., 1975), pp.158.
  46. 김상윤, 비행 청소년들을 위한 교정시설 연구와 비행 예방책으로서 종교교육 : 소년원을 중심으로(석사학위논문, 가톨릭대학교 대학원, 2002),pp.21-23.
  47. 김상윤, 비행 청소년들을 위한 교정시설 연구와 비행 예방책으로서 종교교육 : 소년원을 중심으로(석사학위논문, 가톨릭대학교 대학원, 2002),pp.24-25.
  48. 손정표, 신독서지도방법론(대구 : 태일사, 2001), pp.305-306)
  49. Rhea Joyce Rubin, A Guide to Theory and Practice(Phoenix : Oryx Press, 1978), pp.63-64).
  50. John T. Pardeck, Using Books in Clinical Social Work Practice: A Guide to Bibliotherapy(New York : The Haworth Press, inc., 1998), pp.19-21.
  51. 김수경, 주부의 마음상함과 독서치료 프로그램 적용에 관한 연구(박사학위논문, 부산대학교 대학원, 2006), p.79.
  52. David Wineman, "The effects of Institution on the Person," American Library Association Bulletin, Vol.63 (Sept. 1969), pp.1087-1088.
  53. Eleanor Frances Brown, "Prisons and Other Correctional Institutions," Bibliotherapy and Its Widening Applications(Metuchen, N.J. : The Scarecrow Press, Inc., 1975), pp.171-172).
  54. Charles J. Perrine, "A Correctional Institution's Library Service," Wilson Library Bulletin, Vol.30(Nov. 1995), pp.249-252.
  55. Mildred T. Moody, "Modern Concepts in General Hospitals and Other Institutions," In: Library Trends, issue on Bibliotherapy. Ruth M. Tews, issue editor, Vol.11(Oct. 1962), pp.151-152
  56. 홍명자, "교도소도서관의 교화교육에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제4호(2003. 12), p.58.
  57. Chicago : Association of Specialized and Cooperative Library Agencies, American Library Association, 1999).
  58. Frances E. Kaiser ed., Guidelines for Library Services to Prisoners(IFLA Headquarters, 1995).
  59. ALA, Library Standards for Adult Correctional Institutions(1992).
  60. LA, Guidelines for Prison Libraries, 2nd ed.(1997).
  61. 정명화, 소년원도서관의 현황 및 발전방안 연구 (석사학위논문, 연세대학교 대학원, 2000)
  62. 정명화, 소년원도서관의 현황 및 발전방안 연구 (석사학위논문, 연세대학교 대학원, 2000), p.viii
  63. Eleanor Frances Brown, "Prisons and Other Correctional Institutions," Bibliotherapy and Its Widening Applications(Metuchen, N.J. : The Scarecrow Press, Inc., 1975), p.165.