Abstract
In this paper, a cooperative MAC protocol that is reliable over bad wireless channel environments and thus can enhance the system performance much more is proposed. Its performance is evaluated with the computer simulation. The system throughput and average waiting delay are used as performance measures. According to numerical results, the proposed MAC protocol provides better system throughput by 24% than the traditional rDCF scheme. From the average waiting delay point of view, when the number of terminals is small, the proposed MAC protocol has the better performance in an average view-point than the rDCF scheme. However, when the number of terminals is large, the proposed MAC protocol provides a little worse performance than the rDCF scheme. That is because, when the number of terminals is large, the dominant factor affecting the system performance is channel contention procedure, which results in lots of collisions. However, if the queuing delays in the waiting buffers are included for calculating the average waiting delay, then the total system delay will be smaller than the rDCF scheme.
본 논문에서는 열악한 무선채널 환경에서 시스템 처리량을 개선시킬 수 있는 협력통신용 MAC 프로토콜을 제안하고, 컴퓨터 모의실험을 통해서 성능평가를 수행하였다. 성능평가 척도로는 시스템 처리량과 평균지연시간을 사용하였으며, 성능평가 결과를 통해서 본 논문에서 제안한 기법이 기존 rDCF 기법과 비교할 때 시스템 처리량 측면에서 24% 정도 증가함을 확인할 수 있었다. 한편 평균지연시간 측면에서는 본 논문에서 제안한 기법이 단말기 수가 상대적으로 작을 경우에는 우수하지만, 단말기 수가 상대적으로 클 경우에는 미세하지만 열악한 것을 알 수 있었다. 그 이유는 단말기 수가 상대적으로 클 경우에는 채널경쟁에 의해 시스템 성능이 좌우되며, 본 논문에서 제안한 기법의 경우는 각 노드에서 수행하는 재전송 절차 때문에 CRTS 프레임을 전송한 후 설정하는 재전송 타이머의 설정시간이 기존 방식보다 큼에 기인한다. 그러나 버퍼 내 큐잉지연시간까지 고려하면 전체적인 시스템 지연시간은 rDCF 기법에 비해 감소할 것으로 예상된다.