Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 8 Issue 2
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- Pages.89-102
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- 2010
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- 2713-6434(pISSN)
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- 2713-6442(eISSN)
Study on Activate Methods for Digital Contents Service to Support Academic Courses in e-Learning
e-Learning 강의 지원을 위한 디지털콘텐츠 서비스 활성화 방안연구 - I 대학 교수.학생.도서관서비스를 중심으로 -
- Received : 2010.04.30
- Accepted : 2010.06.10
- Published : 2010.06.30
Abstract
The present thesis aims to analyze in consideration of recent changes in teaching environment in the universities the commercial digital contents and e-learning courses provided by the libraries, and to propose the ways to encourage university library service needed under the current situation. A survey of professors and students upon the quality of commercial digital contents service provided by the libraries in I University was made to measure its influence upon e-learning courses. The quality of commercial digital contents service provided by libraries was measured through Digital Library Service Quality Index (which will be referred as DL-SQL Model from here), which is used as a model to examine the Digital Library Service, with partial adjustments of 4 levels (information system service, digital books service, customer service quality, and customer community service) and 7 components (search possibility, an exclusive organization and interface, accessibility, digital books, customer support service, personalized service, and customer community). Among the library services in regard to digital contents, "customer service" and "customer community service" were analyzed to have stronger influence upon e-learning teaching and studying than quality-based service for "information system" and "digital books". Consequently, it is concluded that customized information service provided by the library for the professors who teach e-learning courses and their students is more influential to supporting e-learning courses than quantity pushing service through purchasing commercial digital contents, upon which the direction of digital contents policy to provide library services for e-learning courses should be based.
본 연구에서는 각 대학의 최근 변화된 강의환경을 고려하여 도서관에서 제공하고 있는 상용 디지털 콘텐츠와 대학의 e-Learning 현황을 분석하고 현재의 환경하에서 요구되어지는 대학도서관 서비스 활성화 방안을 제언하고자 한다. 이를 위하여 e-learning 강의를 이용하고 있는 I 대학의 교수 학생을 대상으로 e-Learning 강의 지원에 미치는 대학도서관에서 제공하는 상용 디지털콘텐츠 서비스 품질에 대한 설문을 실시하였다. 도서관의 상용 디지털콘텐츠 제공 서비스 품절은 디지털도서관 서비스 측정모형으로 사용되어지고 있는 Digital Library Service Quality Index(이하 DL-SQL모형이라 함)을 바탕으로 4개의 차원(정보시스템 품질, 디지털장서 품질, 고객서비스 품질, 고객커뮤니티 품질)과 7개의 구성요인(검색성, 전담조직 및 인터페이스, 접근성, 디지털장서, 고객지원서비스, 개인화서비스, 고객커뮤니티) 등을 일부 수정하여 디지털 콘텐츠관련 서비스 품질을 측정하였다. 측정결과 디지털콘텐츠 관련 도서관서비스에서 "고객서비스"와 "고객커뮤니티" 품질 서비스는 "정보시스템"과 "디지털장서"에 대한 품질 서비스보다 e-Learning 강의 지원과 학습에 더 영향을 주는 것으로 분석 되었다. 이러한 결과는 e-Learning 강의를 개설하는 교수와 수강하는 학생들에게 대학도서관에서 상용 디지털콘텐츠를 구입하여 제공하는 양적 푸싱 서비스 보다는 도서관의 대 이용자 고객맞춤정보 서비스가 e-Learning 강의지원에 더 많은 영향을 끼치는 요인으로 분석됨으로써 향후 대학에서 e-Learning 강의와 연계된 디지털콘텐츠 구축관련 정책수립시 참고해야 할 도서관 서비스 활성화 방안을 제언하고자 한다.