An Exploratory Study on Component of Invention Education Program to Building an Entrepreneur in Digital Age

디지털시대의 창업가 육성을 위한 발명교육 프로그램 방향에 관한 탐색적 연구 - 창업아이디어 개발중심으로 -

  • 김연정 (호서대학교 디지털비즈니스학부) ;
  • 박기호 (호서대학교 디지털비즈니스학부)
  • Received : 2010.04.30
  • Accepted : 2010.06.17
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study identifies perceived importance and relative education necessity of entrepreneurship education program of university students. This research examine the major 5 factors of invention education program and identified the improvement of relative invention education program relation to entrepreneurship process. The sample survey of this research are 125 university student respondents and 5 invention entrepreneurs are participated. Research methods used means, percentile, frequency and factor analysis. Major findings are as follows; the selected course category of factor analysis categorized the understanding of invention concept, invention and management, invention and creativity, invention and patent and invention exercise. The mean value of perceived importance that invention and management, invention exercise, invention and creativity, invention concept and invention and patent are in order. But the perception of invention entrepreneurs to patent, management, creativity, invention exercise and invention concepts are in order. And the sub invention program's necessity degree relation to 'management and exercise' are higher than others. This study suggested that invention education program reinforcing the invention management and student takes interesting patent contents which accepted exercise program with easy.

본 연구는 디지털시대의 창업가 육성을 목적으로 대학생들을 대상으로 한 발명창업교육 프로그램의 중요도와 필요도를 규명하고 발명교육프로그램의 타당성을 분석하고자 수행되었다. 연구는 창업과정에서 요구되는 발명교육 프로그램의 발전방향을 제안하고자 한다. 본 연구의 표본은 125명의 대학생이며, 5명의 발명창업 기업가가 참여하였다. 중요연구결과는 다음과 같다 발명창업교육의 분야는 발명개념의 이해, 발명과 경영, 발명과 창의성, 발명과 특허, 그리고 발명실습의 5 가지 영역으로 구분되었다. 대학생들의 인지한 발명교육내용의 평균값은 발명과 경영, 발명실습, 발명과 창의성, 발명개념과 발명과 특허의 순서로 나타났다. 그러나 발명사업가들에게는 발명과 특허, 발명과 경영, 창의성, 발명실습과 발명개념의 순서로 나타났다. 발명교육내용의 필요도 분석에서는 발명과 경영, 발명실습이 타 영역보다 높은 순서로 나타났다. 본 연구는 창업을 위한 발명교육내용이 발명과 경영 부분을 강화해야 하며, 특허부분에서는 학생들이 관심을 가지고 쉽게 경험을 통해 참여할 수 있는 내용전개의 필요성을 제시하고 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 호서대학교