A Study on the User Resistance to IPTV

IPTV 사용자 저항에 관한 연구

  • 김문선 (중소기업기술정보진흥원 정보화사업부) ;
  • 김현정 (연세대학교 정보대학원) ;
  • 김문오 (현대유엔아이) ;
  • 김효진 (중소기업기술정보진흥원 정보화사업부)
  • Received : 2010.05.12
  • Accepted : 2010.05.20
  • Published : 2010.05.31

Abstract

IPTV Service was launched with great expectation, but it is having difficulty due to the low number of subscribers and contents. In addition, the study of IPTV is still in its infancy and most of previous studies are only focused how IPTV is adopted and spread. In this study, we defined that resistance is the users not tend to accept IPTV service, and analyzed factors affecting resistance which are Innovative characteristics, User characteristics, Service characteristics and proposed implications for IPTV service vitalization. The results that relative advantage, complexity, attitude of an existing product, contents, cost, innovativeness have significant effects on resistance to IPTV.

큰 기대를 가지고 출범한 IPTV 서비스는 적은 가입자 수와 콘텐츠로 인해 어려움을 겪고 있다. 또한 IPTV에 대한 연구는 아직 초기단계이며 대부분의 선행연구 역시 IPTV가 어떻게 수용되고 확산될 것인가에만 초점을 맞추고 있다. 이에 본 연구는 IPTV 서비스를 수용하지 않으려는 경향을 사용자 저항으로 정의하고, 저항에 영향을 미치는 요인을 크게 혁신특성과 사용자특성, 서비스 특성으로 추출 분석하여 바람직한 IPTV의 활성화를 위한 시사점을 제시하고자 한다. 연구결과는 상대적 이점, 복잡성, 기존제품에 대한 태도, 콘텐츠, 비용, 혁신성이 IPTV 사용자 저항에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 IPTV 수용에 관한 연구가 대부분이며, IPTV 사용자 저항에 대한 연구가 미흡한 상황에서, 부정적인 요인들도 같이 고려해 보는데 그 의의가 있다.

Keywords

References

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