Effect of Mobile Users' Characteristics and Experiences Have on the Utilization of Mobile Communication

사용자의 개인적 특성과 사용 경험이 이동통신 활성화에 미치는 영향

  • 이재홍 (서울대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 안중호 (서울대학교 경영대학 및 경영전문대학원) ;
  • 성기문 (대한민국 공군본부) ;
  • 정우영 (서울대학교 경영대학 경영학과)
  • Received : 2010.03.15
  • Accepted : 2010.05.04
  • Published : 2010.05.31

Abstract

As mobile communications service is growing every single year in Korea, it has pulled the interest of many researchers as wells as the executives. This research is aimed to find out factors of the mobile market that affect the utilization of mobile communication. We adopted a survey method with a pinpointed focus on how users' profile and individual experience relates with the utilization of mobile communication. For this objective, first, we primarily analyzed the mobile users' characteristics and service usage patterns. Then, we developed a conceptual model and hypotheses that are empirically examined using a covariance structure analysis, which will contribute to investigating critical success factors in mobile business. Some suggestions constitute the remaining part of this research. First, user characteristic is an important factor that affects the amount expended for mobile service. Second, user experience is another critical aspect that is highly linked with mobile payment. In alignment with our research, we propose user characteristics such as age and income, and user experience about mobile internet usage and mobile contents usage are of great significance in devising both near- and long-term mobile business strategy.

국내 이동통신 시장이 폭발적으로 성장함에 따라 이동통신 서비스 분야는 많은 연구자들과 경영자들의 관심대상으로 주목받고 있다. 본 연구는 국내 이동통신 산업의 새로운 동향들을 중심으로 이동통신 사용자의 특성과 경험이 이동통신 활성화에 미치는 영향을 분석하였다. 이동통신 이용 활성화에 영향을 미치는 요인들을 확인하기 위해 이동전화요금의 지불금액을 종속변수로 정하고, 이에 영향을 미치는 이동통신 사용자의 특성과 서비스 이용경험에 관련한 요인들을 추출하였다. 연구결과 이동통신 사용자의 서비스 이용경험은 이동전화 사용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 웹 사용시간, 이메일 사용시간이 많을수록 이동전화 이용요금의 지불금액이 높은 것으로 나타났다. 소득, 연령과 같은 사용자의 개인적 특성도 이동전화 사용에 영향을 미친다. 연령이 낮을수록, 또한 소득이 높을수록 이동전화를 더 많이 이용하여 이동전화 요금 지불금액이 높은 것으로 나타났다. 무료콘텐츠의 이용횟수는 이동전화 사용요금에는 직접적인 영향을 미치지 않지만, 유료콘텐츠의 이용횟수에는 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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