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조직 문화 변화의 성공 요소에 관한 연구 - KM을 변화 플랫폼으로 적용한 기업 사례를 중심으로 -

Success Factors in Effecting Cultural Change in Organizations: A Case Study

  • 노정란 (한국자산관리공사 인사부)
  • 투고 : 2010.05.05
  • 심사 : 2010.05.21
  • 발행 : 2010.05.30

초록

지식기반사회에서 기업의 성장 동력은 물질적 경쟁우위 보다는 기업 내부, 즉 각 기업이 보유하고 있는 독특한 핵심역량에있다. 이는 창의적 조직 문화와 학습역량, 브랜드, 독창적인 마케팅 역량, 기술 등과 같은 무형의 요소를 말하는데, 따라서 지속적인 성장을 위해서는 이 요소들이 활성화되는 환경과 필요 요소를 우선적으로 파악하는 것이 중요하다. 이 연구는문헌연구를 통하여 조직 문화(organizational culture)와 조직 문화 변화(organizational cultural change)를 개념적으로 정의하고, 조직 문화 변화에 대한 조직원들의 태도와 저항 요인을 고찰하며, 조직 문화 변화 요소를 도출하였다. 도출된 성공 요소는 한국자산관리공사를 대상으로 실증적으로 적용하여 설명력을 높였다. 정보학의 관점에서 볼 때 이 연구는 다음 두 가지 시사점을 갖는다. 첫째, 지식의 대상이 암묵지인 인적 자산으로 확대되어 가고 있으며, 인적 자산은 매우 동태적인 속성을 갖고 있으면서, 조직 문화와 밀접한 관련성을 갖고 있다는 사실을 인식하는 것이다. 둘째, '도서관' 혹은 '지식정보센터' 는 자체의 조직 문화뿐만 아니라 그가 속한 모 기관의 조직 문화와 유리될 수 없다고 볼 때, 향후 조직 문화에 대한 관심과 연구가 매우 시급하다고 볼 수 있다.

In our knowledge-based society, a corporation's main growth engine consists of its unique core competences and how these are organized rather than materialized competitive advantage. Intangible factors such as creative organizational culture, learning capability, brands, marketing ability and technology are notable examples of such core competencies. To ensure constant development of a corporation, it is important to understand the environment in which these factors operate. Drawing on literature research, this paper looks at organizational culture and change, and employees' attitudes and resistance factors to such change. To strengthen the explanation of this study the Korea Asset Management Corporation was used as a case study. From the point of view of information science, knowledge has been viewed as that which is found in books and databases. Such "knowledge" is storable, passive and unchangeable. However, more recently it is seen by many researchers that this approach is limited in that it ignores the knowledge that "sits" in human "bodyminds" and organizations. Such knowledge forms the backbone of organizational culture and should be considered in any meaningful study of information.

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