DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of 10th Grade Students' Perception about the Universe and its Affecting Factors

고등학교 1학년 학생들의 우주에 대한 인식 및 이에 영향을 준 요소에 대한 연구

  • Lee, Jin-Hee (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Choe, Seoung-Urn (Department of Earth Science Education, Seoul National University)
  • 이진희 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 최승언 (서울대학교 지구과학교육과)
  • Received : 2010.02.25
  • Accepted : 2010.04.18
  • Published : 2010.04.30

Abstract

In this study, 10th grade students' views about the universe were surveyed and its affecting factors were investigated. Results showed that when hearing the word of 'the universe', 10th grade students considered it as 'a physical space'. Many students used 'feeling', or 'unknown space' to explain. When they portrayed the universe, many of them described it as a solar system scale. About the center and spatial limit of the universe, most students explained with the view of a heliocentric, geocentric or non-centered universe. Many students explained that the universe changed along with a direction as a physical space. These results were investigated again in different groups in terms of gender, beliefs, and familiarity with astronomy. As a result, students' models about the center, spatial limit, and the variation of the universe were different in the groups. Explanation of the origin of the universe was affected by the religious belief. Results showed that personal views of the universe are various, and many factors influence their views.

본 연구를 통하여 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 이들이 가지고 있는 우주에 대한 개념을 조사하고 이에 영향을 준 요소가 무엇인지 알아보았다. 연구 결과 대부분의 학생들은 우주를 물리적 공간으로 생각하고 있었으며 많은 수의 학생들은 '우주'하면 아름답다는 느낌을 떠올리거나 미지의 공간이라는 생각을 떠올렸다. 그림 표현에서, 학생들은 많은 경우 직관적으로 우주를 태양계 수준에서 파악하고 있음이 드러났다. 우주의 중심과 끝에 대한 질문에서, 학생들 중 태양 중심, 지구 중심 또는 중심 없는 무한한 우주를 생각하는 비율이 높았다. 우주의 변화는 한 방향으로 일어나며 이를 물리적 관점에서 서술하는 경우가 많았다. 학생들이 가진 이러한 개념에 영향을 준 요소를 알아보기 위하여 학생들을 성별, 신념별, 교과서 외의 천문 지식을 접해본 경험 유무로 그룹화 하여 비교 분석하였다. 그 결과, 각 그룹에 따라 우주의 중심과 끝, 우주의 변화에 대한 관점의 차이가 있었다. 또한 우주의 기원에 대한 이유를 설명할 때 종교적 신념에 따른 차이가 있음이 드러났다. 본 연구 결과는 개인의 우주관이 다양하며 이에는 여러 가지 요소가 영향을 줌을 보여준다.

Keywords

References

  1. 원정애, 백성혜, 2005, 학습자의 과학 개념 변화에 영향을 미치는 세계관에 대한 이론적 연구. 청람과학교육연구논총, 15, 1-10.
  2. Cobern, W.W., 2000, The nature of science and the role of knowledge and belief. Science and Education, 9, 219-246. https://doi.org/10.1023/A:1008747309880
  3. Hansson, L. and Redfors, A., 2006, Swedish upper secondary students’ views of the origin and development of the universe. Research in Science Education, 36, 355-379. https://doi.org/10.1007/s11165-005-9009-y
  4. Lemmer, M., Lemmer, T.N., and Smit, J.J.A., 2003, South African students’ views of the universe. International Journal of Science Education, 25, 563-582. https://doi.org/10.1080/09500690210145783
  5. Spiliotopoulou, V., 2007, Models of the universe: Children’s experiences and evidence from the history of science. Science and Education, 16, 801-833. https://doi.org/10.1007/s11191-006-9034-x
  6. Torres, J.R.F., 2009, How do preservice teachers’ religious beliefs affect their understanding of astronomy? Astronomy Education Review, 7, 25-39.