Abstract
In the anti-collision scheme proposed by EPCglobal Class-1 Gen-2 standard, the frame size for a query round is determined by Q-algorithm. In the Q-algorithm, the reader calculates a frame size without estimating the number of tags in it's identification range. It uses only the slot status. Therefore, Q-algorithm has advantage that the reader's algorithm is simpler than other algorithms. However, it cannot allocate an optimized frame size because it does not consider the number of tags. Also, the conventional Q-algorithm does not define an optimized parameter value C for adjusting the frame size. In this paper, we propose a modified Q-algorithm and evaluate the performance with computer simulations. The proposed Q-algorithm estimates the number of tags at every query round, and determines the parameter value C based on the estimated number of tags.
EPCglobal Class-1 Gen-2 충돌방지 기법에서는 Q-알고리즘을 통하여 질의 라운드의 프레임 크기를 결정한다. Q-알고리즘은 리더의 식별영역 내에 있는 태그의 수를 추정하지 않고 슬롯의 상태만을 이용하여 질의 라운드의 프레임 크기를 계산하므로 알고리즘에 비하여 리더의 알고리즘이 단순한 장점이 있다. 반면, 실제 태그의 수를 반영한 최적화된 프레임 크기를 할당할 수 없는 단점이 있다. 또한, 기존의 Q-알고리즘에서는 프레임 크기를 조절하기 위한 매개변수인 C값이 정해져 있지 않다. 따라서 본 논문에서는 매 질의 라운드마다 태그의 수를 추정하여 Q-알고리즘의 매개변수 C값을 결정하는 기법을 제안하고, 이에 대한 성능분석을 한다.