DOI QR코드

DOI QR Code

Efficient use of the Internet Media in Local College Public Relations

지방전문대학홍보에서 인터넷 매체의 효율적 활용

  • Received : 2010.06.25
  • Accepted : 2010.08.23
  • Published : 2010.09.28

Abstract

A lot of local colleges are public relation(PR) using on off line media. However, to examine the effectiveness and efficiency can be maximized to promote research is still lacking. This study was presented to the utilization of the Internet media in local colleges. As a result, local college students were used more offline than online media. Add admission period, girls were higher utilization of the internet entrance site. When nonscheduled admission, vocation high school students were more internet media use. Academic high school students used the internet media, when add admission period.

많은 지방전문대학들이 온 오프라인 매체를 활용하여 대학을 홍보하고 있으나 홍보매체에 대한 효과를 검증하고 효율성을 극대화할 수 있는 구체적인 홍보 방안에 대한 연구는 부족한 실정이다. 본 연구는 지방전문대학에서 실시하는 다양한 홍보매체 중에서 인터넷 매체의 중요성을 대학신입생을 대상으로 설문조사한 결과를 제시하였다. 연구결과, 지방전문대학 신입생들은 온라인 매체의 중요성이 오프라인 매체보다 낮았으며, 추가모집시 여학생들의 인터넷 입시사이트 활용도가 높았다. 그리고 전문계 고등학교 학생들은 수시, 인문계 고등학교 학생들은 추가모집 시기에 인터넷 매체의 활용도가 높았으며, 대학홈페이지의 경우 추가모집 시기에 활용도가 다른 모집시기에 비해 가장 낮은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부, 보도자료, 2006. 9. 1.
  2. 윤민영, 오만덕, 전문대학 호의적 이미지 형성을 위한 홍보전략, 한국전문대학교육협의회 연구보고, 2004.
  3. 김인숙, “대학의 홍보활동에서 커뮤니케이션 채널의 역할 : 고교생을 대상으로”, 한국광고학보, 제1권, 제1호, pp.5-30, 1999.
  4. 김정기 編, 실전 PR론, 전예원, 1983.
  5. 방정배, 현대매스미디어원론, 나남, 1996.
  6. 고동숙, 대학 출판홍보의 온-오프라인 믹스 전략연구 : 고교생들의 대학진학 의사결정에 미치는 효과를 중심으로, 중앙대학교 신문방송대학원 석사학위논문, 2003.
  7. 이연우, 인터넷의 매체적 특성과 광고규제, 고려대학교 석사학위논문, 2002.
  8. 손용우, 대학이미지를 위한 홍보매체의 효율적 활용방안에 관한 연구, 조선대학교 산업대학원 석사학위논문, 2003.
  9. (주)프레인, 프로들의 홍보노트, 청년정신, 2005.
  10. Jerry, A. Hendrix, Public Relations Cases, Beltmont, Wads worth Publishing Company, 1992.
  11. 한태준, 배영훈, “대학홍보 매체물의 홍보 효과에 관한 연구”, 한국스포츠리서치, 제14권, 제6호, pp.237-246, 2003.
  12. 최일호, 언론매체를 이용한 대학홍보의 효과분석, 영남대학교 석사학위논문, 1997.
  13. 김선방, 인터넷을 이용한 대학홍보효과에 관한 연구 : 서울소재 K대학교를 중심으로, 경희대학교 석사학위논문, 1998.
  14. 정형식, 김영심, “대학홍보가 대학의 이미지와 경쟁력 지각 및 지원의사에 미치는 영향: 2년제대학의 촉진전략을 중심으로”, 마케팅관리연구, 제7권, 제3호, pp.127-154, 2002.
  15. 홍승완, “온라인매체를 활용한 대학홍보 활용방안 연구 : 안양대학교 웹 사이트 개발사례를 중심으로”, 디자인과학연구, 제5권, 제3호, pp.73-80, 2002.
  16. 안현숙, 전문대학 입시홍보실태 및 전략에 관한 연구, 아주대학교 석사학위논문, 2007.

Cited by

  1. Development a Measurement Scale for Analysis on Factors Influencing College Choice of College Freshman's vol.16, pp.7, 2016, https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.07.050