DOI QR코드

DOI QR Code

Real-time Interactive Performing Arts using Particle System

파티클 시스템을 이용한 실시간 인터랙티브 퍼포먼스 :Rhythmic Gesture(마리오네트의 꿈)사례를 중심으로

  • 유미옥 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과) ;
  • 박경주 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과)
  • Received : 2010.06.07
  • Accepted : 2010.08.09
  • Published : 2010.09.28

Abstract

Development of digital media and computer graphics related research had changed the overall stream of cultural art and our daily life, as well as its development also had an effect on a fresh and exciting area of cultural arts such as the new media art, interactive art and real-time performing. In this paper, we used emotional expression techniques that they lead audiences on the process of natural communication by combining the particle system of computer graphics with performance based screen art. In this paper, we used emotional expression techniques that they lead audiences on the process of natural communication by combining the particle system of computer graphics with performance based screen art. Namely, by capturing the creation and location speed of particle which is synchronized between the sound, behavior and particles, performance based screen art as the form of the experimental structure in which is combined with scientific technology and art is therefore proposed.

디지털 미디어의 발달과 컴퓨터 그래픽스 관련 연구 분야의 발달은 문화 예술의 전반적인 흐름과 일상을 바꾸어 놓았을 뿐만 아니라 뉴미디어 아트, 인터랙티브 아트, 실시간 퍼포밍 등의 신선하고 흥미로운 문화 예술 분야에 많은 영향을 미치고 있다. 본 논문은 컴퓨터 그래픽스의 파티클 시스템을 공연 영상에 접목 시켜 자연스럽게 소통하는 과정을 관객과 함께 이끌어 가는 감성적 표현 기법으로 사용하였다. 본 논문의 제안한 방법은 오브젝트 모델링에 영상을 입력받아 배우 움직임을 추적하여 파티클 시뮬레이션을 함으로서 마지막 최종 영상이 출력되게 하는 구조로 꽃잎 파티클 즉 오브젝트 모델링을 통하여 공연 영상을 실시간 파티클 시뮬레이션으로 표현한다. 이는 음향과 동작, 파티클 간에 동기화된 파티클의 생성과 위치 속도 등을 캡쳐링하여 과학기술과 예술의 접목이라는 실험적 구조 형태로 공연 영상을 만드는데 목적이 있다. 또한 파티클 시스템을 이용하여 기존 공영영상 보다 다양한 비주얼 이펙트 효과 영역을 확대된 개념의 공연성과를 볼 수 있다. 이 실험적 공연은 로봇과 영상, 그리고 배우와의 교감되는 공연구성으로 인터랙티브 융합 공연을 함으로써 더 나아가 앞으로의 인터랙티브 공연예술에서의 영역을 확장하고 표현의 확대를 할 수 있는데 목적이 있다.

Keywords

References

  1. 고규흔, “인터랙티브 퍼포먼스의 실시간 상호작용과 이로 인한 기존 공연과의 차별성”, 성균관대학원, 석사학위논문, 2002.
  2. 강희라, “소리신호에 반응하는 인터랙티브 공연 영상디자인에 관한 연구“, 한국디자인학회, 제75호, pp.5-16, 2008.
  3. 김상태, “공연예술과 영상매체”, 프랑스문화예술 연구, 제3집, pp.17-32, 2000.
  4. G. Levin and Z. Lieberman, "In-Situ Speech Visualization in Real-Time Interactive Installation and Performance," Proceedings of The 3rd International Symposium on Non-Photorealistic Animation and Rendering, 2004(6). https://doi.org/10.1145/987657.987659
  5. G. Levin and Z. Lieberman, "Sounds from Shapes: Audiovisual Performance with Hand Silhouette Contours in "The Manual Input Sessions," Proceedings of NIME '05, 2005(5).
  6. http://www.flong.com/projects/footfalls/
  7. 장군령, 김세화, “도시 공공 공간에서 인터랙티브 미디어 아트 활용 사례 분석”, 한국콘텐츠학회 추계 종합학술대회 논문집, 제5권 제2호, pp.885-888, 2007.
  8. 송승헌. 박경욱, 김응곤, “실시간 특수효과를 위한 라이브러리 및 생성기 개발”, 한국콘텐츠학회 춘계 종합학술대회 논문집, 제4권 제1호, pp.499-502, 2006.
  9. Thomas Milton Liggett, Interacting particle systems, Springer, 2004.
  10. Andrew Witkin, "Physically Based Modeling : Principles and Practice : Particle System Dynamics," SIGGRAPH '97 COURSES Notes, 1997.
  11. A. Witkin and D. Baraff, "Physically Based Modeling : Principles and Practice : Differential Equation Basics," SIGGRAPH '97 COURSES Notes, 1997.
  12. Bruce D. Lucas and Takeo Kanade, "An Iterative Image Registration Technique with an Application to Stereo Vision," Proceedings of Imaging Understanding Workshop, pp.121-130, 1981.