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A Study on Effectiveness of STEM Integration Education Using Educational Robot

교육용 로봇을 활용한 STEM 통합교육의 효과성 연구

  • 송정범 (공주교육대학교부설초등학교) ;
  • 신수범 (공주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.03.17
  • Accepted : 2010.05.30
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of this research is to verify the influence of STEM integrate education using educational robots on improvement of the level of attitude towards Mathematics. The following hypothesis was formulated in order to achieve this purpose: There will be a meaningful difference in the level of attitude towards Mathematics between elementary school students educated by STEM integrated education with robots and by the traditional method of teaching Mathematics. To prove this hypothesis, 56 of first grade students were tested under the nonequivalent control group in the pretest-posttest designs. As a result of the study, it is showed that STEM integrated education has a positive effect on promoting the level of elementary school students' attitude towards Mathematics. Therefore, we need the instructional activities which can combine the knowledge gained from a variety of curriculum with activities by using educational robots.

이 연구의 목적은 교육용 로봇을 활용한 STEM 통합교육이 수학 교과의 태도 수준 향상에 미치는 영향을 검증하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. 교육용 로봇을 활용한 STEM 통합교육과 기존 전통적인 수학 학습에 의한 초등학생들의 수학 교과 태도 수준에는 유의미한 차이가 있을 것이다. 이와 같은 가설을 검증하기 위하여 초등학교 1학년 56명을 대상으로 이질 통제 집단 전후 검사 설계 방식을 적용하였다. 연구의 결과로 이 연구의 가설은 채택 되었으며, 교육용 로봇을 활용한 STEM 통합교육은 초등학생의 수학 교과태도 수준 신장에긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 향후 다양한 교과의 지식과 활동을 교육용 로봇을 매개로 통합 융합할 수 있는 교육활동이 필요하다.

Keywords

References

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