Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 13 Issue 1
- /
- Pages.89-104
- /
- 2010
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
Promising Advantages and Potential Pitfalls of Reliance on Technology in Learning Algebra
대수학습에서 테크놀로지 사용의 긍적적인 요소와 잠정적인 문제점
Abstract
In a rapidly changing and increasingly technological society. the use of technology should not be disregarded in issues of learning algebra. The use of technology in learning algebra raises many learning and pedagogical issues. In this article, previous research on the use of technology in learning algebra is synthesized on the basis of the four issues: conceptual understanding, skills, instrumental genesis, and transparency. Finally, suggestions for future research into technological pedagogical content knowledge (TPCK) are made.
급변하는 테크놀로지 사회에서 대수학습에서 테크놀로지 사용은 중시하지 않을 수 없다. 대수학습에서 테크놀로지 사용은 많은 학습적 그리고 교육학적 논점을 제기한다. 본 연구에서 이전 연구들을 네 가지 중요한 논점을 중심으로 종합적으로 요약한다: 개념적 이해, 기능, 도구적 형성, 그리고 투명성. 마지막으로 대수 학습에서 테크놀로지 교수학적 내용 지식에 대한 필요성을 제시한다.
Keywords