초록
H-beam과 격자지보는 국내 터널공사에서 가장 널리 쓰이는 강지보재이다. 스칸디나비아를 비롯한 북유럽 국가들에서 흔히 쓰이는 철근보강 숏크리트는 H-beam 이나 격자지보 이상으로 경제적이고 효율적인 측면에서 이점이 있음에도 국내에서는 아직 적용되지 않고 있다. 본 연구에서는 실험실 시험을 통하여 국내 터널에 가장 적합한 철근 배근 설계를 결정하고자 복철근 배근을 포함하여 철근 배근 형태를 달리하여 시험을 수행하고 그 결과를 비교하였다. H-beam과 격자지보에 의한 보강효과도 같은 방법으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 NMT나 NATM 터널에서 지보재의 선택 및 설계에 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
H-beam and lattice-girder are the two most commonly used steel supports in domestic tunnels. Reinforced Ribs of Shotcrete(R.R.S.), which is frequently used in Scandinavian countries, is yet to be employed in Korea despite its advantages over H-beam or lattice girder in terms of economy and constructional efficiency. In this study, laboratory tests were conducted to determine the most suitable design of R.R.S in domestic tunnels. Various configuration of steel reinforcements including double layer of steel rebars were tested and compared. Reinforcement with H-beam and lattice girder were also analyzed. Results of this study can be of great use in selecting and designing of tunnel supports when the tunnel is excavated by NATM or Norwegian Method of Tunnelling(NMT).