DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Tilting Train Installation and Installation Test for ATP(Automatic Train Protection) On-board Equipment

ATP 차상장치의 틸팅열차 설치 및 설치시험 분석

  • Received : 2010.05.04
  • Accepted : 2010.07.06
  • Published : 2010.07.31

Abstract

In this paper we propose contents and results on installation and commissioning test for ATP on-board unit, which has propelled as one of the research projects, so called, "Reliability assessment and operation technology development for Korean-type tilting trains" in order to ensure the safety and operation efficiency of tilting trains. In KRRI, we have developed tilting trains for the speed-up of existing lines and for the passenger service improvement where the KTX is not available. And we also make progress the operation trial test at the speed of 10km with the use of ATS units, used in existing lines, for the purpose of the reliability assessment of the developed tilting trains. In MLTM, they have decided to accelerate the speed at more than 200km/h for the 7 existing lines including Jungang-line and Chungbuk-line where KTX has not operated. According to this decision, Train control system is to be changed from ATS to ATP. We should install an ATP on-board unit in tilting trains and verify the operational suitability. Therefore, we have installed and tested the same ATP on-board unit on tilting trains that used in the ATP construction project on Gyeongbu-line and Honam-line.

본 논문에서는 틸팅열차의 안전성 확보 및 운행효율 향상을 위해 “한국형 틸팅열차 신뢰성 평가 및 운용기술개발” 연구과제의 한 분야로 추진된 ATP 차상장치의 설치 및 시운전시험에 대한 내용 및 결과를 제시하고 있다. 한국철도기술연구원에서는 기존선의 속도 향상과 KTX 비수혜지역의 여객 서비스 향상을 위해 틸팅열차를 개발하였으며 개발된 틸팅열차의 신뢰성 평가를 위해 기존에 사용되고 있는 ATS 장치에 의한 10km 주행 시운전 시험을 진행하였다. 국토해양부에서는 KTX가 운행되지 않는 지역인 중앙선 및 충북선을 비롯한 7개 기존 노선을 200km/h 이상으로 고속화하기로 하였으며, 이에 따라 열차제어시스템은 기존의 ATS 장치에서 ATP 장치로 개량하여야 한다. 따라서 틸팅열차에도 ATP 차상장치를 설치하여 운행 적합성을 확인하여야 하기 때문에 한국철도공사의 경부선 및 호남선 ATP 구축사업에 사용된 것과 동일한 ATP 차상장치를 틸팅열차에 설치하여 시험하였다.

Keywords

References

  1. 백종현, 이창구, "기존선 속도 향상을 위한 발리스를 이용하는 열차간격제어 기술에 대한 연구" 한국산학기술학회논문지 제10권 제2호. pp.256-263, 2009. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.2.256
  2. 김용규, 백종현, 박재영, "궤도회로의 유지보수 효율화를 위한 동조 유니트 특성 분석" 한국산학기술학회논문지 제10권 제12호. pp.3594-3599, 2009. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.12.3594
  3. 김용규, 백종현, "기존선 속도향상을 위한 신호보안체계 최적구축방안 연구" 한국철도기술연구원 철도기술연구개발사업(국토해양부) 최종연구보고서, 2007.
  4. "철도신호용어편람" 철도청, 한국철도신호기술협회 용어편람. pp.210-211.
  5. Y.G. Kim, "유럽 철도망 통합을 위한 ERTMS 프로젝트 추진 현황" Korea railroad research institute. 2001.5
  6. 한성호, 백종현외, "한국형 틸팅열차 신뢰성 평가 및 운용기술 개발" 한국철도기술연구원 미래교통기술개발사업(한국건설교통기술평가원) 2차년도 보고서, 2009.