Design Development of Golf Wear Textiles utilizing Geometric Patterns

지오매트릭(Geometric) 패턴을 응용한 골프웨어 텍스타일 디자인개발

  • Jung, Hyung-Ho (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University) ;
  • Bae, Soo-Jeong (Chonnam National University, Human Ecology Research Institute)
  • Received : 2010.01.28
  • Accepted : 2010.06.30
  • Published : 2010.07.31

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to develop golf wear textile design, produce simulation and samples, and create original designs using geometric patterns. Significance: If modern people's trend to pursue well-being is be associated with healthy and active lifestyle and the design which combines a sport sense into artistic image appears in golf wear, it is a very significant effort to settle the role of sport as a mega trend. Contents: This study examined the general concept of geometric patterns and the situation and characteristics of women's golf wear. Finally, the design and simulation of gold wear textile were proposed. Study Instruments: For theoretical research, articles, books, literatures, and Internet materials published at home and abroad were reviewed and collected. For empirical research, a dot, a stripe(a line), a square, and an oval were selected and simulation was tested visually after the development of textile designs. Finally it was directly produced and golf wear design was developed. Photoshop CS 3 and Wacom intuos 3 were used as a general-purpose program and hardware respectively. DTP printing was used for sample work. Based on research results, geometric patterns range broadly and diversely from prehistoric remains and relics to contemporary art, design, architecture, and fashion. It is a unique formative element with value and attraction as the infinite object of inquiry beyond an area and the times. The combination of geometric patterns with art touch could complement the rigidity of design. It contributed to the perception of important role of art in the design area, namely, the importance of design containing artistry.

Keywords

References

  1. 장애란 (2008). 천연염색을 이용한 자연적 이미지의 골프웨어 디자인 개발. 한국생활과학회지, 17(3), p. 501.
  2. 백정현, 배수정 (2010). 현대패션에 나타난 Contemporary Art Inspiration 연구. 패션비즈니스, 14(1), p. 144.
  3. 임지완, 박민여 (2007). 국내 골프웨어에 활용된 기하학적 패턴 분석. 한국복식학회, 57(8), pp. 75-88.
  4. 백설희 (2006). 캐릭터를 활용한 골프웨어 개발에 관한 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문.
  5. 김소현 (2006). CAD 프로그램을 응용한 여성 골프웨어 디자인 연구. 한국패션디자인학회지, 6(1), pp. 1-18.
  6. 임희숙 (1992). 골프웨어 디자인을 위한 컴퓨터 그래픽스 활용에 관한 연구: 문양을 중심으로. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 백정현 (2009). 문화.예술과 현대패션에 나타난 하이브리드 현상. 전남대학교 일반대학원 박사학위논문.
  8. 간호섭 (2008). 현대 패션에 나타난 콜레보레이션의 문화적 특성에 관한 연구. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 문신애 (2010). 패션디자인의 아트 콜라보레이션에 관한 연구: 국내외 패션 브랜드의 사례분석을 중심으로. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 장지혜 (2009). 루이 비통 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 오수진 (2008). 패션 디자이너의 Collaboration에 대한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 미래학자 대니얼 핑크 "미래는 정보 중심 사회서 감성의 시대로 변화". Donald 비전 코칭 연구소(2009. 3. 17), 자료검색일 2010. 4. 30, 자료출처 http://cafe. daum.net/donaldvision
  13. 우뇌가 중요하다, 한국디자인진흥원(2009. 11. 24), 자료검색일 2010. 4. 30 자료출처 http://www.designdb.com/dtrend/mediaNewsView.asp?eId=6664
  14. 협업, 네이버위키백과사전, 자료검색일 2010. 4. 30 자료출처 http://ko.wikipedia.org/wiki/%ED%98%91%EC%97%85
  15. Collaboration. Marriam-Webster Online Directory, 자료검색일 2005. 2. 25, 자료출처 http://www.m-w.com
  16. 간호섭(2008), 현대 패션에 나타난 콜레보레이션의 문화적 특성에 관한 연구. 성균관대학교 대학원 박사학위논문. p. 10.
  17. 조현아, 명헤진, 장남경 (2005). 패션산업에서의 콜라보레이션 전략-개인과 기업간 콜라보레이션 사례를 중심으로-. 한국패션디자인학회지, 5(1).
  18. B.L Simonin (1991). Transfer of marketing Knowhow in international strategic alliances: an empirical investigation of the role and antecedents of knowledge. J. Int. Bus. Stud., 30(3), pp. 463-490.
  19. 조현아, 명헤진, 장남경(2005). 패션산업에서의 콜라보레이션 전략-개인과 기업간 콜라보레이션 사례를 중심으로-. 한국패션디자인학회지, 5(1). p. 34.
  20. 골프웨어, 스포츠 골프 아웃도어-경기불황에도 불구 상승세 유지. 패션마켓뉴스(2008. 12. 2), 자료검색일 2009. 9. 4, 자료출처 http://www.blog.naver.com/van illashop/
  21. 이경림 (2005). 골프웨어 브랜드 이미지 로그타입에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 42.
  22. 임지완, 박민여 (2007). 국내 골프웨어에 활용된 기하학적 패턴 분석. 한국복식학회, 57(8), p. 82.
  23. geometry, 네이버, 자료검색일 2009. 9. 3, 자료출처 http://www.naver.com/
  24. 지오매트릭 패턴. 삼성디자인연구소, 자료검색일 2009. 9. 3, 자료출처 www.samsungdesign.net
  25. 텍스타일, 삼성디자인연구소, 자료검색일 2009. 9. 3, 자료출처 http://www.samsungdesign.net/
  26. 정혜순 (1998). 기하학적 모티블를 응용한 복식디자인 연구. 동덕여자대학원 의상디자인학과 석사학위논문, p. 3.
  27. 정형호, 이은정, 배수정 (2009). 고구려고분벽화에 나타난 기하학문양을 이용한 텍스타일 디자인개발 시뮬레이션. 한국복식학회, 59(6), p. 74.
  28. 송민호 (2006). 점, 선, 면에 의한 섬유조형 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 3.
  29. 바실리 칸딘스키(W. Kandinsky) (1926). 칸딘스키의 예술론 II, 차봉희 역 (1999). 점, 선, 면. 열화당, p. 110.
  30. 송민호 (2006). 점, 선, 면에 의한 섬유조형 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 3.
  31. 송민호 (2006). 점, 선, 면에 의한 섬유조형 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 7.
  32. 박선의, 최호천 (2000). 비주얼 커뮤니케이션 디자인. 미진사, p. 172.
  33. 양윤희 (2000). 프랙탈적 해석에 의한 텍스타일 디자인 응용 가능성에 대한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 17.
  34. 송록영 (1989). 프랙탈기하학에 근거한 텍스타일디자인 연구. 한국기초조형학회지, 7(1), p. 314.
  35. 박현신 (1998). 카오스 프랙탈적 사고에 기초한 의상의 해체 경향에 관한 연구. 한국복식학회지, 38(0), p. 183.
  36. 루돌프아른하임(Roudolf Arenheirn) (1954). Art and visual perception, 김춘일 옮김 (1995). 미술과 시지각. 미진사, p. 114.
  37. 남오철 (2002). 프랙탈 기하학적 형태의 화예디자인 조형작품에 관한 연구. 한국화에디자인학회지, 7, p. 129.
  38. 이진 (2008). 프랙탈 기하학을 응용한 의상 디자인 연구: Kai's Power Tools(KPT)를 중심으로. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위논문, p. 30 재구성.
  39. 미래주의, 서울패션센터 용어사전, 자료검색일 2010. 3. 15, 자료출처 http://www.sfc.seoul.kr/
  40. 겨울 스포츠 패션 트렌드, 매일경제, 자료검색일 2010. 3. 15, 자료출처 http://www.mk.co.kr/
  41. 컬러트렌드, 서울패션센터, 자료검색일 2010. 1. 26, 자료출처 http://www.sfc.seoul.kr/
  42. 2010 S/S Color-Trend. 삼성디자인넷, 자료검색일 2009. 7. 28, 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  43. 2010F/W COLOR TREND, 서울패션센터, 자료검색일 2010. 1. 26, 자료출처 http://www.sfc.seoul.kr/
  44. 대한민국 의장등록 No. 30-2008-0041216.