A Study on the Strategies Used to Reduce the Work-Related Stress of Private-Kindergarten Director

사립유치원 원장의 직무스트레스 대처방안에 관한 연구

  • Kim, Byung-Man (Department of Early Childhood Education, Pusan National University) ;
  • Hwang, Hae-Ik (Department of Early Childhood Education, Pusan National University)
  • Received : 2010.04.30
  • Accepted : 2010.07.08
  • Published : 2010.08.31

Abstract

This study sought to identify the solutions that private-kindergarten directors use in dealing with their work-related stress. The respondents for this study were 200 kindergarten directors in Busan, Ulsan and Gyoung-Nam province. Surveys were issued and 162 were returned and were subject to statistical analysis. The survey consisted of a total of 45 questions about work-related stress and the strategies used to cope with their work situations. The data collected data were analyzed through the SPSS 12.0 program. As a result of this study, it can be argued that, firstly, in terms of the strategies to reduce work-related stress by directors, it is best to address these issues psychologically, directly and physically. Secondly, through this process, significant differences stemming from the age of directors (p < .01) were observed, while there were no significant differences in terms of educational level and management experience in these statistics. Finally, our results indicated that as a result of confirming the differences among effective plans according to total marks of the level of job stress recognition for privatekindergarten directors, there are meaningful and significant differences in the level of job stress recognition in respect to a physical effective plan (p < .05), a negative plan (p < .01) and a direct effective plan (p < .05).

Keywords

References

  1. 공미자(2000). 유치원 원장의 교직관 및 지도성에 대한 교사와 원장의 인식 및 요구. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김미량(1987). 유치원 원장의 역할유형과 교사의 직무에 대한 태도. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김병만 . 황해익(2010). 사립유치원 원장의 유치원 운영관리에 대한 직무스트레스 인식 연구. 열린유아교육연구, 15(1), 159-180.
  4. 김순복(2006). 유치원 원장, 원감의 역할수행에 대한 교사의 지각. 영남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김신영(1998). 유아교육기관에서 교사가 인식하는 문제분석. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  6. 김정휘 . 고흥화(1994). 교사의 직무스트레스 연구. 서울 : 배영사.
  7. 김지현(1994). 교사의 직무스트레스와 교육활동에 관한 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  8. 김진근(2003). 교육행정가로서 유아교육기관 원장의 자질에 관한 연구. 인제대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  9. 당동진 . 박희진 . 박종안 . 손부순 . 이종화(2006). 초등학교 교사의 직무스트레스의 특성. 순천향자연과학연구논문집, 12(1), 5-10.
  10. 류해경(2008). 공립유치원 고경력 교사가 인식한 교직갈등 및 해결방안. 부산대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  11. 박영희(1996). 사립 유치원 운영의 실제와 성공적 운영에 대한 원장의 인식. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  12. 송미선 . 김소양(2009). 보육교사의 정서지능과 직무스트레스와의 관계. 미래유아교육학회지, 16(4), 99-119.
  13. 안영혜(1988). 유아교육기관에 따른 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  14. 안현우(2003). 직무스트레스 요인과 직무스트레스 반응, 직무만족에 관한 연구 : K공사 직원 중심으로. 고려대학교 경영대학원 석사학위 청구논문.
  15. 이경자(2003). 사립유치원 원장의 직무만족과 직무스트레스 관계. 경원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  16. 이선이(2003). 유아교육기관 운영에서 원장이 인식하는 문제. 호서대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  17. 이재석(2003). 유아교육기관 원장과 교사의 직무스트레스에 관한연구. 인제대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  18. 장경문(2005). 중학생이 지각한 사회적지지 및 자기통제력이 학교스트레스와 적응에 미치는 영향. 청소년학 연구, 12(1), 1-16.
  19. 장미아(1996). 유치원 교사의 직무스트레스와 대처방법. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  20. 정정희(2003). 유아교육기관 원장의 지도성 및 운영관리능력과 교사의 직무만족도와의 관계. 신라대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  21. 정연국(1996). 유아원 교사의 직무만족에 관한 실증적 연구 : 유아원 원장의 리더십을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  22. 정영미(2009). 가정어린이집 원장의 직무스트레스와 스트레스 대처방안 연구. 진주산업대학교 벤처창업대학원 석사학위 청구논문.
  23. Feitler, F. C., & Tokar, E. B. (1981). Teacher stress : Sources, Symptoms and Job Satisfaction. Paper Presented at the Annual Meeting of the Americal Educational Research Association, LA, CA, April 13-17. ERIC Document Reproduction Service No. ED 204 857.
  24. Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1980). An Analysis of Copying in Middle Aged Community Sample. Journal of Health and social Behavior, 21.
  25. Glasser (1993). The quality school teacher. New York : Harper & Row Publishers.
  26. Kyriacou, C. (1987). Teacher stress and burnout : An international review. Educational Research, 29, 146-152. https://doi.org/10.1080/0013188870290207
  27. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Copying. New York : Splinger.
  28. Weisberg, J., & Sagie, A. (1999). Teacher's physical, Teacher stress : An analysis of why teacher leave and why they slay. Teachers and Teaching : Theory and Practice, 6, 291-304.