The Effects of Music and Science Integrated Activities Using Instruments on the Musical Concept and Science Inquiry Process Skill

악기를 활용한 음악.과학 통합활동이 유아의 음악적 개념 및 과학적 과정기술에 미치는 영향

  • Lee, Jeong-Hwa (Department of Early Childhood Education, Pukyong National University) ;
  • Han, Hee-Seung (Department of Early Childhood Education, Pukyong National University)
  • Received : 2009.10.31
  • Accepted : 2010.01.07
  • Published : 2010.02.28

Abstract

This paper investigated the effect of music and science integrated activities using instruments designed to test both musical concept and science inquiry process skills of children. The subjects of this study consisted of two classes of children aged 5 at H Kindergarten in Busan city. This study involved a class of 31 children using a music and science integrated curriculum as the experimental group and another class of 32 children using a traditional music and science curriculum as the control group. The integrated activities were used 12 times over a 6-week period. A test was taken to evaluate the effects of the integrated activities on the children's understanding on seven sub-categories of musical concepts and six sub-categories of science inquiry process skills. The results were that the experimental group showed significantly higher improvements in all subcategories of musical concept and science inquiry process skills, compared to the control group. Based on these results, we concluded that these integrated activities were effective in the development of both musical concepts and the science inquiry process skills of children.

Keywords

References

  1. 권영례(1997). 수.과학 통합활동 프로그램 개발에 관한 연구. 한국방송대학교 논문집, 12, 349-363.
  2. 강신영 (2007). 음악개념 중심의 통합적 유아 음악감상과 표현활동의 적용 효과. 원광대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김미경(1997). 영.유아 과학교육. 서울 : 학지사.
  4. 김재복(2000). 통합교육과정. 서울 : 교육과학사.
  5. 김송란(1999). 유아교육기관의 음악교육 실태에 관한 연구. 우석대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김숙자(2001). 수.과학 통합 활동이 유아의 수학과 과학 탐구 능력에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 8(1), 173-203.
  7. 김영연(1996). 유아음악교육론. 서울 : 학지사.
  8. 김혜경.오숙현(2009). 오감활용 미술.과학 통합활동이 유아의 미술능력 및 관찰태도에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 16(2), 119-138.
  9. 박명숙(2001). 음 개념 발달을 위한 타악기 활용에 관한 기초 연구. 강남대학교 논문집, 38, 1-25.
  10. 방금주.민경훈(2007). 미국의 통합 음악교육과정에 대한 연구. 낭만음악, 19(2), 198-243.
  11. 송수현(2004). 통합적 접근을 통한 음악활동이 유아의 음악능력과 정서지능 발달에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 송윤나(2000). 체계적인 유아음악교육 방안에 관한 연구. 서원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 송윤희(2001). 음악정보의 처리과정과 창의적 사고의 이해 -정보처리이론과 신경과학 연구에 기초하여. 음악교육연구, 21, 27-51.
  14. 안경숙.이옥주(2003). 소리에 대한 음악과 과학교육 통합 활동이 유아의 음악적 개념에 미치는 영향. 음악교육연구, 24, 1-17.
  15. 안재신(1996). 유아음악교육. 서울 : 교육과학사.
  16. 안재신(2003). 다중지능이론에 기초한 유아 음악교육 프로그램 모형 개발 연구. 음악교육연구, 24, 1-17.
  17. 엄숭아(2002). 글 없는 그림책과 음악의 통합적 접근이 유아언어의 이해력과 표현력에 미치는 영향. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 오영미(2003). 유아교육기관의 음악지도 활동에 관한 연구. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 유지연(2002). 수학.음악 통합 활동이 유아의 패턴 이해 능력에 미치는 영향. 열련교육실행연구, 5, 53-78.
  20. 윤은미(2007). Gordon 음악학습이론에 기초한 유아 음악과 동작의 통합 활동 프로그램구성 및 적용 효과. 유아교육학논집, 11(3), 123-153.
  21. 이경우.조부경.김정준(1999). 구성주의 이론에 기초한 유아과학교육. 서울 : 양서원.
  22. 이성삼(1995). 음악교육학개설. 서울 : 현대 음악출판사.
  23. 이인원.김숙자(2006). 음악과 수학 통합 활동이 유아의 음악능력과 수학개념 형성에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 11(2).
  24. 이정은(2003). 음악과 인접교과와의 통합학습에 관한 연구방안. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 이정화.배소정(2003). 문학을 통한 과학활동이 유아의 과학적 탐구능력 및 태도향상에 미치는 효과. 미래유아교육학회지, 10(1), 6-83.
  26. 임은애 (2008). 동작.그림.언어를 통합한 음악교육 프로그램이 유아의 음악적 이해력과 흥미에 미치는 영향. 유아교육연구, 28(5), 197-222.
  27. 전명남.정정희(2002). 통합적 유아 과학 교육과정의 접근 방식. 한국콘텐츠학회논문집, 2(2), 10-15.
  28. 전인옥.이숙희(1997). 유아음악교육. 서울 : 한국방송통신대학교.
  29. 조부월(2004). 유아의 발달에 적합한 유아 수업절차 모형의 적용 효과 -유치원 과학활동 중심으로- 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  30. 최석란(2009). 유아과학교육 : 과학개념발달과 적용. 서울여자대학교 사회과학논총, 16, 17-34.
  31. 최영숙(1982). 유치원 음악교육에 관한 실험연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  32. 김숙자.현금자(2004). 유아 과학교육 활동을 중심으로 한 수와 사회교육 통합 사례분석. 한국영유아보육학, 38, 127-151.
  33. Atkinson, S., & Fleer. M. (1995). Science with reason. Portsmouth. NH : Heinemann.
  34. Armstrong (2007). 다중지능과 교육. 전윤식.강영심(역). 서울 : 중앙적성출판사(원서 2000년에 출판).
  35. Bamberger, J. (2000). Music, math and science. Journal for Learning through Music. summer 2000, 32-35.
  36. Chaille, C., & Britain, L. (1991). The young child as scientist : A constructivist approach to early childhood science education. New York : Longman.
  37. Chaille, C., & Britain, L. (1997). The young child as scientist. : A constructivist approach to early childhood science education. New York : Harper Collins.
  38. Devries, R., Zan, B., Hildebrandt, C., Edmiaston, R., & Sales, C. (2002). 구성주의 유아교육교수법. 곽향림.허미화.김선영(역). 서울 : 창지사(원서 2002년에 출판).
  39. Gardner H. (1983). Multiple intelligence : The theory of in practice. Basic A Division of Harper Collins Publishers. Inc.
  40. Greenberg (1979). Your children need music. Englewood Cliffs. N.J : Prentice-Hall.
  41. Harlan, J. D., & Rivikin, M. S. (2000). Science experiences for the early childhood years : An integrated approach (Eds). New Jersey : Prentice-Hall Inc.
  42. Kamii, C., & DeVries, R. (1978). Physical knowledge in preschool education : Implications of Piaget's theory. Englewood Cliffs, N.J. : Prentice Hall.
  43. Kolakowski, J. S. (1992). Liking math with literature. Greensboro, NC : Carson Dellosa.
  44. Ingram, J, B. (1979). Curriculum integration and lifelong education. N.J : Pergamon Press.
  45. Martin, D. J. (1997). Elementary science method : A constructivist approach. NY : Delmar Publishers.
  46. McIntyre, M. (1981). The sound of music. In M. McIntyre (1984). Early childhood and science. Washington, D.C : NSTA.
  47. Singley, K., & Anderson, J. R. (1989). The transfer of cognitive skill. Cambridge, MA : Harvard University Press.
  48. Roederer (1979). Introduction to the physics and psychophysics. New York : Springer-Verlag.
  49. Rogers, G. L. (2004). Interdisciplinary lesson in musical acoustic. The science-Math-music connection, Music Educators Journal, 91(1), 25-30. https://doi.org/10.2307/3400102
  50. Wiggins, R. (2001). Interdisciplinary curriculum : Music education concerns. Music Educators Journal, 87, 40-44. https://doi.org/10.2307/3399707